Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rola procesów reindustrializacji na świecie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń:
3) analizuje przebieg i konsekwencje procesów deindustrializacji w wybranych państwach świata oraz uzasadnia rolę procesów reindustrializacji na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem Europy i Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia rozwój przemysłu i wskazuje jego etapy,
wyjaśnia, na czym polega proces reindustrializacji, omawia jego cechy,
wskazuje państwa, w których zachodzi proces reindustrializacji.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat rozwoju przemysłu. Uczniowie omawiają zagadnienia związane z pierwszą rewolucją przemysłową (proces industrializacji).
Uczniowie notują cechy tego procesu (rodzaj przemysłu, tempo, wpływ na gospodarkę).
Następnie uczniowie wyjaśniają, czym jest proces dezindustrializacji, jakie są jego zasady i jakie powoduje zmiany w gospodarce. Uczniowie wykonują notatki w zeszytach.
Uczniowie dobierają się w pary. Ich zadaniem jest wydedukowanie, czym jest reindustrializacja. Propozycję definicji zapisują w zeszytach. Swoje propozycje uczniowie czytają na forum. Zespół klasowy wspomagany przez nauczyciela wybiera najpoprawniejsze i najpełniejsze wyjaśnienie pojęcia. Nauczyciel może przeczytać definicję reindustrializacji z części „Przeczytaj”, aby uczniowie mogli porównać obie wersje.
Uczniowie zapoznają się z filmem samouczkiem. Następnie w parach sprawdzają poprawność dotychczas sporządzonych notatek. Zaznaczają elementy określone przez nich prawidłowo i nieprawidłowo. We wspólnej dyskusji, nad której przebiegiem czuwa nauczyciel, wyjaśniają, co było nieprawidłowe we wcześniejszych przemyśleniach, jak również przedstawiają skorygowaną wersję. Uczniowie wprowadzają poprawki w swoich notatkach.
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną dotyczącą procesu reindustrializacji Europy.
Nauczyciel dokładnie omawia każdy z przedstawionych slajdów, podaje przykłady i statystyki. Uczniowie rozszerzają notatki w zeszycie, w grupach wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonania zadania.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji – pytania nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Utrwalenie najważniejszych treści, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich wkład pracy i możliwości.
Praca domowa
Wyszukaj w internecie przykłady reindustrializacji w Polsce. Wybierz jeden i opisz jego założenia i cele. Jakie korzyści przynosi? Czy wiążą się z nim jakieś negatywne aspekty? W celu doboru przykładów możesz skorzystać ze stron rządowych, np. Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film samouczek i grafika interaktywna mogą zostać wykorzystane podczas zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących gospodarki (zakres podstawowy: IX. 1, IX. 2, XI. 1, XI. 2, XI. 3). Będą przydatne również podczas omawiania zagadnień związanych z sektorem przemysłowym w Polsce (zakres rozszerzony: XI. 2, XI. 3).