Autor: Beata Wojciechowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Błąd względny przybliżenia

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • zna pojęcie błędu względnego przybliżenia

  • oblicza błąd względny przybliżenia

  • zna różnice między błędem bezwzględnym i błędem względnym

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • analiza przypadku

  • dyskusja

  • kreatywna rozmowa z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie przypominają sobie, pracując w parach, informacje na temat rozwiązywania prostych równań z wartością bezwzględną liczby rzeczywistej oraz błędu bezwzględnego przybliżenia.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają prezentację multimedialną, a następnie wykonują umieszczone pod nim polecenie.

  3. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia interaktywne.

  4. Nauczyciel monitoruje pracę grup, wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Materiały pomocnicze:

Błąd bezwzględny, błąd względnyD1ACs9G9JBłąd bezwzględny, błąd względny

Wskazówki metodyczne:

Film samouczek może być wykorzystany przez chętnych uczniów do samodzielnego utrwalenia w domu omawianego materiału.