Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Błąd względny przybliżenia
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna pojęcie błędu względnego przybliżenia
oblicza błąd względny przybliżenia
zna różnice między błędem bezwzględnym i błędem względnym
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
kreatywna rozmowa z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
Formy pracy:
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie, pracując w parach, informacje na temat rozwiązywania prostych równań z wartością bezwzględną liczby rzeczywistej oraz błędu bezwzględnego przybliżenia.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają prezentację multimedialną, a następnie wykonują umieszczone pod nim polecenie.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia interaktywne.
Nauczyciel monitoruje pracę grup, wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ćwiczeń.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Błąd bezwzględny, błąd względnyBłąd bezwzględny, błąd względny
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek może być wykorzystany przez chętnych uczniów do samodzielnego utrwalenia w domu omawianego materiału.