Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Procesy państwotwórcze
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
2) charakteryzuje atrybuty państwa jako organizacji politycznej (terytorialność, przymusowość, suwerenność zewnętrzna i wewnętrzna); przedstawia cechy władzy państwowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie państwo;
analizuje poszczególne koncepcje powstawania państwa;
charakteryzuje atrybuty państwa jako organizacji politycznej;
omawia funkcje państwa;
wskazuje przykłady działalności państwotwórczej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa nauczająca;
kula śniegowa.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Krótkie wprowadzenie na temat państwa i jego roli w życiu narodów i społeczeństw.
Faza realizacyjna
1. Kula śniegowa – „Czym jest państwo i w jaki sposób ono powstaje?”, uczniowie przedstawiają swoje propozycje, które następnie są zapisywane na tablicy, tworząc rozbudowaną definicję państwa i procesów państwotwórczych. Następnie wspólnymi siłami redagują właściwy zapis do zeszytu przedmiotowego.
2. Przedstawienie i omówienie teorii dotyczących genezy państwa – rozmowa nauczająca.
3. Analiza teorii genezy państwa:
teistycznej;
naturalnego rozwoju;
teologicznej;
patriarchalnej;
patrymonialnej;
umowy społecznej;
podboju i przemocy;
solidarystycznej;
psychologicznej;
marksistowskiej;
funkcjonalnej.
4. Omówienie atrybutów państwa; suwerenności, powszechności, przymusowości, ludności, terytorium, władzy i zdolności do utrzymywania stosunków dyplomatycznych.
5. Burza mózgów dotycząca funkcji, jakie pełni państwo. Klasa na tablicy przedstawia swoje propozycje funkcji i zadań państwa. Są one omawiane na forum klasy i następnie definiowane w postaci notatki do zeszytu.
Funkcje wewnętrzne:
prawodawcza;
porządkowa;
administracyjna;
kulturowa;
socjalna;
gospodarczo‑organizatorska.
Funkcje zewnętrzne:
ochrona granic;
polityka zagraniczna.
6. Analiza sytuacji, kiedy można uznać istnienie państwa za legalne. Praca z multimedium bazowym o sposobach powstawania państw według Lecha Antonowicza.
7. Wykonanie ćwiczeń do medium bazowego oraz podsumowanie zajęć.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń 1–5 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Dokończenie ćwiczeń oraz krótka analiza tego, jak powstało państwo polskie.
Materiały pomocnicze:
Thomas Hobbes, Lewiatan, czyli materia, forma i władza państwa kościelnego i świeckiego, tłum. Czesław Znamierowski, Warszawa 1954.
Ludwik Gumplowicz, Filozofia społeczna, 1909.
Michał Potocki, Jak powstaje nowe państwo: oto wyboista droga do niepodległości, forsal.pl.
Dominik Sipiński, Dekolonizacja Pacyfiku trwa. Jest nowe nowe państwo, polityka.pl.
Marek Marian Dziekan, Radosław Bania, Krzysztof Zdulski, Państwo Islamskie – powstanie i działalność samozwańczego kalifatu, histmag.org.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja multimedialna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako inspiracja do przygotowania prezentacji o powstawaniu wybranego państwa.