Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Specyfika think tanków

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.

Uczeń:

3) charakteryzuje główne kierunki aktywności organizacji pozarządowych w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia specyfikę think tanków.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie think tanków;

  • analizuje działalność think tanków;

  • ocenia działalność think tanków.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • śniegowa kula;

  • debata za i przeciw;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie na tablicy piszą hasło „think tank”, a następnie metodą burzy mózgów wypisują swoje skojarzenia z tym hasłem.

3. Śniegowa kula. Uczniowie w parach ustalają, na podstawie skojarzeń wypisanych na tablicy, definicję think tanku, zapisują ją na karteczce. Potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.

Faza realizacyjna

1. Praca z animacją. Uczniowie zapoznają się z treścią materiału, zwracając uwagę na klasyfikację i cechy charakterystyczne think tanków. Następnie analizują sposoby finansowania tych organizacji (sekcja „Przeczytaj”). Wynotowują najistotniejsze informacje. Rozmawiają na temat zależności między finansowaniem a cechami think tanków. Rozmowę podsumowuje wybrana osoba.

2. Podział na dwie grupy. Pierwszy zespół przygotowuje argumenty za skutecznością i potrzebą działalności think tanków, natomiast druga szuka kontrargumentów.

3. Debata za i przeciw. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej polemice nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie wykonują ćwiczenia do multimedium i omawiają w parach swoje odpowiedzi.

2. Uczniowie dokańczają zdanie: „Think tanki są jak…, ponieważ…”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Tomasz Bąkowski, Jakub H. Szlachetko (red.), Zagadnienie think tanków w ujęciu interdyscyplinarnym, Gdańsk 2012.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie mogą zapoznać się wcześniej z animacją i wykonać na jej podstawie mapę myśli.