Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Specyfika think tanków
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
3) charakteryzuje główne kierunki aktywności organizacji pozarządowych w Rzeczypospolitej Polskiej; przedstawia specyfikę think tanków.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie think tanków;
analizuje działalność think tanków;
ocenia działalność think tanków.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
śniegowa kula;
debata za i przeciw;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie na tablicy piszą hasło „think tank”, a następnie metodą burzy mózgów wypisują swoje skojarzenia z tym hasłem.
3. Śniegowa kula. Uczniowie w parach ustalają, na podstawie skojarzeń wypisanych na tablicy, definicję think tanku, zapisują ją na karteczce. Potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Praca z animacją. Uczniowie zapoznają się z treścią materiału, zwracając uwagę na klasyfikację i cechy charakterystyczne think tanków. Następnie analizują sposoby finansowania tych organizacji (sekcja „Przeczytaj”). Wynotowują najistotniejsze informacje. Rozmawiają na temat zależności między finansowaniem a cechami think tanków. Rozmowę podsumowuje wybrana osoba.
2. Podział na dwie grupy. Pierwszy zespół przygotowuje argumenty za skutecznością i potrzebą działalności think tanków, natomiast druga szuka kontrargumentów.
3. Debata za i przeciw. Uczniowie siadają naprzeciwko siebie i dyskutują. Po zakończonej polemice nauczyciel pyta, czy ktoś chce zmienić grupę i daje na to czas. Następnie wyznaczona osoba podsumowuje debatę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia do multimedium i omawiają w parach swoje odpowiedzi.
2. Uczniowie dokańczają zdanie: „Think tanki są jak…, ponieważ…”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują wskazane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Tomasz Bąkowski, Jakub H. Szlachetko (red.), Zagadnienie think tanków w ujęciu interdyscyplinarnym, Gdańsk 2012.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą zapoznać się wcześniej z animacją i wykonać na jej podstawie mapę myśli.