Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Bożena Kicińska, Ewa Malinowska

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Charakterystyka stref klimatycznych i typów klimatu na Ziemi oraz ich zasięg

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.

Uczeń:

  1. porównuje strefy klimatyczne i typy klimatów na Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje na mapie świata strefy klimatyczne Ziemi,

  • wskazuje na mapie świata poszczególne typy klimatów,

  • wymienia cechy charakterystyczne poszczególnych typów klimatu.

Strategie nauczania: asocjacyjna, badawcza (problemowa)

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, gamifikacja, pogadanka, burza mózgów

Formy zajęć: praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, zeszyt przedmiotowy, atlas geograficzny,  mapa klimatyczna świata

Materiały pomocnicze

K. Kożuchowski (red.), Meteorologia i klimatologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

A. Woś, Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Przedstawienie celów lekcji.

  • Wprowadzenie do tematu lekcji poprzez zdefiniowanie pojęć „klimat”, „strefa klimatyczna”, „typ klimatu” oraz przypomnienie kształtujących go czynników – pogadanka nauczyciela w interakcji z uczniami.

Faza realizacyjna

  • Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest udział w grze edukacyjnej polegającej na dopasowaniu klimatogramów do strefy klimatycznej i typu klimatu.

  • Podział uczniów na grupy (liczebność określa nauczyciel), przydzielenie poszczególnym grupom zestawu klimatogramów z grafiki interaktywnej (ewentualnie także dodatkowych).

  • Wykonywanie poleceń polegających na dopasowaniu klimatogramów do strefy klimatycznej i typu klimatu; uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi, o wyniku decyduje poprawność odpowiedzi, jej uzasadnienie i czas zgłoszenia; przykładowe polecenia:

    • wybierz klimatogramy przedstawiające warunki klimatyczne charakterystyczne dla strefy klimatu [dowolna strefa],

    • ułóż sekwencję klimatogramów przedstawiającą zmienność warunków klimatycznych na półkuli północnej wzdłuż południka 20° długości geograficznej wschodniej,

    • ułóż sekwencję klimatogramów przedstawiającą zmienność warunków klimatycznych w granicach strefy klimatu umiarkowanego ciepłego na półkuli północnej,

    • wybierz klimatogramy prezentujące warunki stref klimatycznych, w których średnia roczna amplituda temperatury powietrza przekracza 30°C,

    • wybierz klimatogramy prezentujące warunki stref klimatycznych, w których występują wyraźnie wykształcone termiczne pory roku.

  • Podsumowanie wyników gry edukacyjnej przez nauczyciela, ewentualne uzupełnienie informacji, wskazanie zwycięskiej grupy.

  • Kilkuminutowa burza mózgów w grupach i dyskusja z udziałem wszystkich uczniów służąca sformułowaniu prawidłowości zróżnicowania cech klimatu na kuli ziemskiej na podstawie map klimatycznych świata i atlasu geograficznego świata; nauczyciel kontroluje poprawność wypowiedzi, wprowadza uzupełnienia, zadaje pytania naprowadzające.

  • Sporządzenie notatki w zeszycie przedmiotowym zawierającej syntetyczne podsumowanie przeprowadzonej dyskusji.

  • Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z e‑materiału i przedstawienie wyników na forum klasy.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań.

  • Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.

Praca domowa

  • Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.

  • Wykonanie pozostałych ćwiczeń zawartych w e‑materiale.

  • Porównaj klasyfikację klimatyczną Okołowicza i Köppena (przede wszystkim zasady wyróżniania typów klimatu i przestrzenny układ stref klimatycznych), określ podobieństwa i różnice.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Grafiki zawarte w e‑materiale (wraz z grafiką interaktywną) mogą zostać wykorzystane podczas innych zróżnicowanych tematycznie lekcji dotyczących zjawiska strefowości na kuli ziemskiej (np. zakres podstawowy: VI. 4; zakres rozszerzony: III. 4, III. 6; XVII. 1, XVII. 3) Znajdą one zastosowanie także podczas samodzielnej pracy ucznia w domu i w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego atmosfery (zakres podstawowy: III).