Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Platon, Uczta
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji. Uczeń:
charakteryzuje element kultury greckiej okresu klasycznego, jakim był sympozjon;
dokonuje analizy rozumienia filozofii i filozoficznej drogi poznania na podstawie dialogu Uczta;
dyskutuje na temat koncepcji miłości platonicznej jako dążenia do piękna samego w sobie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie wiadomości historycznych na temat życia w starożytnej Grecji za czasów Platona, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji oragnizowanych w tamtych czasach sympozjonów.
Faza wprowadzająca:
Prowadzący zajęcia loguje się na platformie. Na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika wyświetla temat lekcji, następnie omawia cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: uczniowie prezentują przygotowane wiadomości na temat sympozjonów. Rozmowa toczy się wokół zasad ich organizowania oraz funkcji. Nauczyciel informuje uczniów, że Platon opisał ten zwyczaj w swoim dialogu Uczta.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w zakładce „Przeczytaj”, a następnie każdy z nich zapisuje notatkę w zeszycie wyjaśniającą znaczenie metafory drabina Diotymy.
Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Audiobook”. Odczytanie polecenia do multimedium: Scharakteryzuj finalny moment drogi – jak istnieje piękno, które poznajemy na końcu? Jaki charakter ma wiedza o tym pięknie? Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 1‑4. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi.
Dyskusja. Nauczyciel przypomina uczniom wcześniej ustalone zasady dobrego dyskutowania, a następnie podaje temat do dyskusji: według Diotymy właściwie pojęta miłość między osobami zawsze odsyła do czegoś innego i doskonalszego od jednostkowego człowieka. Czy według ciebie znaczy to, że drugi człowiek jest tylko środkiem – „szczeblem” na drabinie, po której wspinamy się ku właściwemu przedmiotowi miłości platonicznej, czyli ku pięknu samemu w sobie? Dyskusja trwa do końca lekcji.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel przypomina uczniom cale lekcji i zaprasza ich do opisania stopnia ich osiągnięcia. Uczniowie określają, jak zmieniła się ich wiedza w stosunku do wiedzy wyjściowej.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Przypomnij sobie alegorię jaskini Platona. Jakie podobieństwa i różnice dostrzegasz między drogą opisaną w alegorii jaskini a drabiną Diotymy?
Ćwiczenia od 5 do 8 z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Krokiewicz A., Zarys filozofii greckiej, Warszawa 2000.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 1, Warszawa 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.