Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: biologia

Temat: Wirtualny mikroskop. Mózg

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia - wymagania ogólne
III. Rozwijanie myślenia naukowego; doskonalenie umiejętności planowania i przeprowadzania obserwacji i doświadczeń oraz wnioskowania w oparciu o wyniki badań. Uczeń:
5) przeprowadza celowe obserwacje mikroskopowe i makroskopowe.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
7. Regulacja nerwowa. Uczeń:
5) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
6) Regulacja nerwowa. Uczeń:
g) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów człowieka,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Przeanalizujesz zasady przygotowania preparatu mikroskopowego z mózgu myszy.

  • Dokonasz obserwacji mikroskopowej kory mózgowej myszy i ludzkiego móżdżku.

  • Rozpoznasz tkankę nerwową na preparacie mikroskopowym mózgu myszy.

  • Wymienisz nazwy kilku barwników histologicznych i określisz efekt barwienia wybranych związków chemicznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • ćwiczenia laboratoryjne;

  • mapa myśli;

  • prezentacja;

  • symulacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru, flamastry.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Chętni/wybrani uczniowie przygotowują prezentację, podczas której przedstawią ciekawostki na temat budowy i funkcjonowania mózgu oraz materiały dotyczące zasad wykonania preparatu mikroskopowego z tkanki zwierzęcej, takie jak filmy i fotografie.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy lub za pomocą rzutnika zawartość sekcji „Wprowadzenie”. Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają cele lekcji i określają kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, by w parach skonstruowali mapę myśli, w której dokonają podziału mózgowia, uwzględniając struktury mózgu i pnia mózgu.

Faza realizacyjna:

  1. Prezentacje uczniów. Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują zasady przygotowania preparatu mikroskopowego z wykorzystaniem wyszukanych materiałów oraz ciekawostki na temat mózgu. Nauczyciel w razie potrzeby dopowiada informacje lub koryguje błędy, odpowiada na pytania uczniów.

  2. Praca z multimedium („Grafika interaktywna I”). Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację kory mózgowej (Cortex cerebri), zwracając uwagę na lokalizację istoty białej i istoty szarej oraz ułożenie komórek występujących w poszczególnych warstwach kory mózgowej. Następnie wykonują poleceniu nr 3: „Wykonaj w zeszycie schematyczny rysunek kory mózgowej. Zwróć uwagę, z jakich warstw komórek się składa. Zapisz powiększenie, z którego dokonano obserwacji tkanki. Zrób zdjęcie, a następnie umieść je w wyznaczonym polu”. Chętne osoby prezentują swoje rysunki na forum klasy.

  3. Praca z drugim multimedium („Grafika interaktywna II”). Uczniowie za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadzają obserwację ludzkiego móżdżku (Cerebellum). Następnie wykonują polecenie nr 2, w którym mają za zadanie podpisać elementy budowy ludzkiego móżdżku, przeciągając prawidłowe nazwy w oznaczone miejsca. Wybrana osoba prezentuje swoje rozwiązanie na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  2. Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj polecenie nr 2 z sekcji „Symulacja interaktywna I”.

  2. Dla chętnych: Wyobraź sobie, że masz okazję przeprowadzić wywiad z naukowcem – specjalistą w dziedzinie, której dotyczy e‑materiał. Sformułuj pytania, które chciałbyś mu zadać.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna I” na lekcjach: „Anatomia mózgowia człowieka”, „Kora mózgowa jako nadrzędny integrator i analizator bodźców nerwowych”.