Symulacja interaktywna II
Wirtualny mikroskop
Za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadź obserwację ludzkiego móżdżku (Cerebellum).
Za pomocą wirtualnego mikroskopu przeprowadź obserwację ludzkiego móżdżku (Cerebellum). Grafika przedstawia móżdżek w przybliżeniu mikroskopu. Powierzchnia móżdżku pokryta jest trójwarstwową korą. Najbardziej zewnętrznie leży warstwa drobinowa, zawierająca małą liczbę komórek. Pośrodku znajduje się warstwa zwojowa, utworzona z dużych komórek Purkyniego, które wybarwione są na kolor pomarańczowy. Najbardziej wewnętrznie położona jest warstwa ziarnista, składająca się z wielu komórek, których jądra zostały wybarwione na kolor fioletowy. Kora stanowi istotę szarą móżdżku. Głębiej znajduje się istota biała, czyli rdzeń móżdżku, składający się ze zmielinizowanych aksonów. W obrazie mikroskopowym w powiększeniu czterokrotnym widoczne są liczne wybarwione na fioletowo kropki. Gdzieniegdzie granicę fioletowych kropek wyznaczają niewielkie, brązowe plamy. W obrazie mikroskopowym w powiększeniu dziesięciokrotnym widoczne są bardzo liczne wybarwione na fioletowo kropki. W niektórych miejscach granicę występowania fioletowych kropek wyznaczają niewielkie, nieregularne ciemno brązowe i jasnobrązowe plamy. W obrazie mikroskopowym w powiększeniu czterdziestokrotnym widoczne są bardzo liczne wybarwione na fioletowo kropki z drobnymi, ciemniejszymi punkcikami w ich środku. W niektórych miejscach granicę występowania fioletowych kropek wyznaczają większe od kropek, nieregularne ciemno brązowe i jasnobrązowe plamy lub smugi.
Ogólne wskazówki dotyczące techniki mikroskopowania w warunkach szkolnych.
1. Należy ustawić właściwe oświetlenie pola widzenia (tak aby uzyskać równomierne, jasne oświetlenie). 2. Preparat umieszcza się na stoliku przedmiotowym między łapkami mikroskopu. 3. Za pomocą śrub służących do przesuwania preparatu ustawia się obiekt obserwacji mniej więcej na przedłużeniu osi obiektywu. 4. Najpierw wybiera się obiektyw o najmniejszym powiększeniu. 5. Patrząc przez okular, należy podnosić stolik przedmiotowy, aż do uzyskania obrazu. 6. Obraz wyostrza się za pomocą śruby mikrometrycznej. Można wówczas skorygować światło. 7. Aby zmienić powiększenie, należy przekręcić rewolwer na obiektyw o większym powiększeniu, np. 10×, 40×. 8. Ostrość obrazu koryguje się za pomocą śruby mikrometrycznej. 9. Po ukończeniu obserwacji należy opuścić stolik i wyłączyć światło, a następnie wyjąć preparat i ustawić obiektyw o najmniejszym powiększeniu: 4×. 10. Mikroskop przykrywa się foliowym pokrowcem, aby uchronić go przed zabrudzeniami.
Przeanalizuj powyższą symulację, a następnie podpisz elementy budowy ludzkiego móżdżku, przeciągając prawidłowe nazwy w odpowiednie miejsca.