Dla nauczyciela
Autor: Marta Frankowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Jak rozwiązywać zadania na prędkość, drogę, czas?
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
IV. Układy równań.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych;
3) rozwiązuje metodą podstawiania układy równań, z których jedno jest liniowe, a drugie kwadratowe, postaci lub .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje treść zadania tekstowego „na prędkość, drogę, czas” i układa odpowiednie zależności pomiędzy wielkościami występującymi w zadaniu;
zna pojęcie prędkości średniej i rozumie, czym jest prędkość względem pewnego układu odniesienia;
zna zależności pomiędzy prędkością, drogą i czasem;
stosuje znane mu metody do rozwiązania układu równań liniowych oraz układu równań drugiego stopnia;
rozwiązuje układ równań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
ćwiczenia;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji oraz cele lekcji, a następnie wspólnie określają kryteria sukcesu.
Wybrani uczniowie przypominają zależność między prędkością, drogą i czasem oraz jednostki tych wielkości. Omawiają też etapy rozwiązywania zadań dotyczących prędkości, drogi i czasu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla animację. Po jej zakończeniu pyta, czy rozwiązania zadań w niej przedstawionych są dla wszystkich zrozumiałe. W razie wątpliwości, tłumaczy zadania.
Uczniowie w parach rozwiązują polecenie pierwsze i sprawdzają poprawność rozwiązania.
Wybrany uczeń rozwiązuje na tablicy polecenie drugie.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Uczniowie w grupach rozwiązują ćwiczenie 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenie 3 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie samodzielnie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”. Wybrani uczniowie z klasy prezentują swoje rozwiązania na tablicy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest ułożenie zabawnej historyjki - zadania - na prędkość, drogę, czas i wysłanie jej do wylosowanej koleżanki/kolegi. Uczeń, który otrzyma zadanie powinien je rozwiązać i całość przynieść na następną lekcję.
Materiały pomocnicze:
Prędkość, droga i czasPrędkość, droga i czas
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać do powtórzenia materiału dotyczącego rozwiązywania zadań na prędkość, drogę i czas. Można też wykorzystać animację na zajęciach poświęconych rozwiązywaniu zadań tekstowych.