Dla nauczyciela
Autor: Elżbieta Miterka
Przedmiot: Matematyka
Temat: Co łączy trójkąt Pascala z trójkątem Sierpińskiego?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wylicza wartości liczbowe znajdujące się w dowolnym wierszu trójkąta Pascala;
stosuje liczby z dowolnego wiersza trójkąta Pascala do ustalenia współczynników rozwinięcia potęgi dwumianu;
weryfikuje prawdziwość stwierdzeń dotyczących własności trójkąta Pascala;
szuka analogii w zakresie wykorzystania trójkąta Pascala.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
dyskusja;
liga zadaniowa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie przed lekcją zapoznają się z sekcją „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat, wskazuje cele zajęć.
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie wzoru na kwadrat sumy dwóch dowolnych wyrażeń oraz na sześcian sumy dwóch dowolnych wyrażeń. Wspólnie porównują współczynniki we wzorach z drugim i trzecim wierszem trójkąta Pascala.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenie 1 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie w parach analizują informacje dotyczące związku trójkąta Sierpińskiego z trójkątem Pascala oraz w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Rozwiązują ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy.
Kolejny etap to liga zadaniowa - uczniowie wykonują w grupach na czas ćwiczenia 4‑7 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie omawiają je na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 3 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Trójkąt PascalaTrójkąt Pascala
Wskazówki metodyczne:
Materiał w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” można wykorzystać do powtórzenia wiadomości dotyczących zastosowań trójkąta Pascala. Materiał mżna też wykorzystać w tematach związanych z potęgą dwumianu.