Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, czyli jaki ciężar podniesiesz, gdy poczujesz się wielką mrówką?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy. Uczeń:
przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
odróżnia równanie od wyrażenia algebraicznego;
określa rodzaj równania ze względu na liczbę niewiadomych;
rozpoznaje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą;
porównuje zapis matematyczny równania z zapisem słownym;
opisuje za pomocą równania sytuację przedstawioną graficznie lub słownie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych i galerii grafik interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel podaje przykłady równań i wyrażeń algebraicznych. Uczniowie odróżniają równania i wyrażenia algebraiczne.
Faza realizacyjna
Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela 10 przykładów różnych równań. Następnie stara się podzielić równania na grupy, według własnych kryteriów.
Uczniowie podzieleni na grupy 4 – 6 osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują dokonane podziały. Tworzą wspólny schemat rodzaje równań ze względu na liczbę niewiadomych i stopień równania.
Uczniowie oglądają grafikę interaktywną i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach lub indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące określania rodzaju równania ze względu na liczbę niewiadomych i stopień równania.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie poszukują informacji o złotym podziale odcinka. Wykonują prezentację multimedialną o wykorzystaniu złotego podziału w malarstwie i architekturze (będzie ona wykorzystywana na następnych zajęciach).
Materiały pomocnicze:
Równanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomąRównanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomą
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Infografika może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania mapy myśli prezentującej rodzaje równań (z konkretnymi przykładami znanych w matematyce równań).