Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jolanta Schilling

Przedmiot: Matematyka

Temat: Równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, czyli jaki ciężar podniesiesz, gdy poczujesz się wielką mrówką?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum

Podstawa programowa:

III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy. Uczeń:

  1. przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • odróżnia równanie od wyrażenia algebraicznego;

  • określa rodzaj równania ze względu na liczbę niewiadomych;

  • rozpoznaje równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą;

  • porównuje zapis matematyczny równania z zapisem słownym;

  • opisuje za pomocą równania sytuację przedstawioną graficznie lub słownie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych i galerii grafik interaktywnych.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel podaje przykłady równań i wyrażeń algebraicznych. Uczniowie odróżniają równania i wyrażenia algebraiczne.

Faza realizacyjna

  1. Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela 10 przykładów różnych równań. Następnie stara się podzielić równania na grupy, według własnych kryteriów.

  2. Uczniowie podzieleni na grupy 4 – 6 osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują dokonane podziały. Tworzą wspólny schemat rodzaje równań ze względu na liczbę niewiadomych i stopień równania.

  3. Uczniowie oglądają grafikę interaktywną i omawiają ją wraz z nauczycielem.

  4. Uczniowie w parach lub indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  1. Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące określania rodzaju równania ze względu na liczbę niewiadomych i stopień równania.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie poszukują informacji o złotym podziale odcinka. Wykonują prezentację multimedialną o wykorzystaniu złotego podziału w malarstwie i architekturze (będzie ona wykorzystywana na następnych zajęciach).

Materiały pomocnicze:

Równanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomąDgywrbdcGRównanie pierwszego stopnia z jedną niewiadomą

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Infografika może być wykorzystana przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania mapy myśli prezentującej rodzaje równań (z konkretnymi przykładami znanych w matematyce równań).