Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Każdy ma swoją Dolinę Issy. O powieści Miłosza i filmie Konwickiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
prześledzi relację pomiędzy Doliną Issy Czesława Miłosza a jej filmową adaptacją w reżyserii Tadeusza Konwickiego;
przeanalizuje, w jaki sposób Tadeusz Konwicki wykorzystał język filmu, by oddać literacki charakter powieści;
omówi symboliczne znaczenia tytułowej Doliny Issy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
drama.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z filmem Tadeusza Konwickiego Dolina Issy.
https://wfdif.online/strefa‑vod/fabu%C5%82a/dolina‑issy/Uczniowie dobierają się w pary. Przygotowują się do występu w klasie. Jedna osoba wciela się w rolę Tadeusza Konwickiego, druga w reportera przeprowadzającego wywiad. Korzystając z różnych źródeł, uczniowie przygotowują pytania i odpowiedzi.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Nauczyciel, nawiązując do obejrzanego przez uczniów filmu, prosi o udzielenie odpowiedzi na pytania:
- Czy film Tadeusza Konwickiego wiernie oddaje treść książki Czesława Miłosza?
- Gdzie i kiedy toczy się akcja filmu?
- Co jest osią fabuły filmu?
- Czyja gra aktorska najbardziej przypadła do gustu i dlaczego?
Faza realizacyjna:
Uczniowie przechodzą do sekcji „Audiopowtórka przed maturą”. Wspólnie z nauczycielem odsłuchują nagrania tam zamieszczone. Następnie w parach wykonują polecenia 1 i 2. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania.
Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna”. Nauczyciel za pomocą rzutnika pokazuje w klasie prezentację z sekcji. Uczniowie indywidualnie wykonują polecenia 1, 2 oraz 3. Chętne osoby pokazują swoją realizację zadań.
Faza podsumowująca:
Drama. Uczniowie dobierają się w pary (ustalone przed lekcją). Zadaniem dwójek będzie przeprowadzenie wywiadu. Jedna osoba wciela się w rolę Tadeusza Konwickiego, druga w reportera zadającego pytania.
a. Przedstawienie tematu rozmowy: Życie i twórczość Tadeusza Konwickiego ze szczególnym zwróceniem uwagi na ekranizację Doliny Issy.
b. Omówienie techniki dramy. Wyjaśnienie, że uczniowie wcielą się w role: jedna osoba będzie Tadeuszem Konwickim, druga - reporterem.
c. Przekazanie instrukcji dotyczących sposobu wykonania zadania: uczniowie w parach przygotowują pisemnie pytania i odpowiedzi do wywiadu. Korzystają z materiałów przygotowanych przed lekcją.
d. Chętne osoby odgrywają scenki na forum klasy. Dbają o dykcję i odpowiednią intonację.
Nauczyciel informuje, ile czasu grupy mają na przygotowanie do występu i jak długo mogą trwać scenki. Uczniowie wraz z nauczycielem oglądają przygotowane przez pary prezentacje (przynajmniej 2). Po zakończeniu prezentacji uczniowie dzielą się wrażeniami, dyskutują, oceniają kolegów. Nauczyciel również podsumowuje występy uczniów. Pozostałe pary, które nie zaprezentowały się na forum, mogą przekazać pisemną realizację zadania.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w domu polecenie 4 z sekcji „Prezentacja multimedialna”: Wykorzystując zapisy z mapy myśli, porównaj sposoby przedstawienia symbolicznych treści w powieści Noblisty i w filmie Tadeusza Konwickiego. Zredaguj notatkę, w której zamieścisz wnioski na temat filmowych i literackich środków wyrazu.
Materiały pomocnicze:
https://ninateka.pl/vod/ksiazki‑czytane/dolina‑issy‑czeslaw‑milosz‑1-12/
https://ninateka.pl/artykuly/czeslaw‑milosz/
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Audiopowtórka przed maturą” do podsumowania lekcji.