Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Dwudziestolecie międzywojenne – powtórzenie wiadomości. Część 5: poeci międzywojnia
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
porządkuje i utrwala wiadomości o epoce i twórcach dwudziestolecia międzywojennego,
dokonuje interpretacji porównawczej wybranych utworów poetów dwudziestolecia, - wskazuje funkcje środków wyrazu artystycznego zastosowanych w analizowanych tekstach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem e‑podręcznika;
analiza materiału źródłowego (porównawcza).
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: nauczyciel informuje, że uczniowie będą pracowali podczas lekcji w grupach, a ich celem będzie powtórzenie wiadomości na temat twórczości poetyckiej dwudziestolecia międzywojennego oraz doskonalenie umiejętności interpretacji tekstów poetyckich.
Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Prowadzący wyświetla prezentację multimedialną, a następnie prosi, by uczniowie wstępnie określili tematykę utworów przedstawionych w prezentacji. Na tablicy powstaje mapa myśli, której centralnym hasłem jest: tematyka utworów poetyckich dwudziestolecia międzywojennego.
Uczniowie dzielą się na 6 grup. Zadaniem każdej będzie interpretacja innego wiersza zacytowanego w e‑materiale. Uczniowie określają sytuację liryczną, podmiot liryczny, bohaterów, nazywają i określają funkcje zastosowanych środków wyrazu artystycznego. Wykorzystują do tego celu odpowiedni fragment prezentacji multimedialnej oraz ćwiczenia: gr. 1: Wysokie drzewa L. Staffa, ćw. 7, gr. 2: Ars poetica L. Staffa, ćw. 3, gr. 4: Prośba o piosenkę J. Tuwima, ćw. 3, gr. 4: W malinowym chruśniaku B. Leśmiana, ćw. 4, gr. 5: Miłość oraz Zanurzcie mnie w niego M. Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej, ćw. 4, gr. 6: Colloquium niedzielne J. Tuwima, ćw. 5 i 6.
Wszystkie grupy wykonują ćw. 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Po upływie ustalonego czasu liderzy prezentują efekty pracy grup. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania, a nauczyciel ocenia pracę zespołów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Stwórz mapę myśli, na której zamieścisz najważniejsze wiadomości dotyczące twórczości Leopolda Staffa, Bolesława Leśmiana (w okresie dwudziestolecia), a także Marii Pawlikowskiej‑Jasnorzewskiej i Juliana Tuwima.
Materiały pomocnicze:
Metodyka literatury, tom 1 i 2, Warszawa 2001.
Przygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, pod red. Anny Janus‑Sitarz, Kraków.
Jerzy Kwiatkowski, Dwudziestolecie międzywojenne Warszawa 2000.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja multimedialna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej na temat twórczości poetyckiej innych epok.