Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Co to jest masa molowa i jak ją obliczyć?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
2) odczytuje w układzie okresowym masy atomowe pierwiastków i na ich podstawie oblicza masę molową związków chemicznych (nieorganicznych i organicznych) o podanych wzorach lub nazwach.
Poziom rozszerzony
I. Atomy, cząsteczki i stechiometria chemiczna. Uczeń:
2) odczytuje w układzie okresowym masy atomowe pierwiastków i na ich podstawie oblicza masę molową związków chemicznych (nieorganicznych i organicznych) o podanych wzorach lub nazwach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie masy molowej;
oblicza masy molowe różnych związków chemicznych;
rozwiązuje problemy związane z masą, masą molową, molami;
porównuje masy molowe różnych substancji;
wnioskuje, który związek ma większą masę;
proponuje pierwiastek wchodzący w skład związku na podstawie obliczeń.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja dydaktyczna;
mapa myśli;
analiza tekstu źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
słuchawki;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: do czego służy masa molowa i jak ją obliczyć?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół pojęcia masy molowej – nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „masa molowa”, uczniowie podają swoje pomysły w formie mapy myśli, zapisują w swoich zeszytach podane propozycje. Następnie nauczyciel prosi, by skonfrontowali swoją mapę z informacjami zawartymi w e‑materiale i sprawdzili, co jeszcze można do niej dopisać.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca uczniom znaleźć związek między masą molową a masą atomową. Chętny lub wskazany uczeń wyjaśnia to powiązanie na forum klasy. Nauczyciel wspiera ucznia i koryguje ewentualne błędy (np. jaki jest współczynnik proporcjonalności, który pozwala na przejście od jednostek masy atomowej do gramów?/ Ile jednostek „mieści się” w jednym gramie?/ Liczba Avogadro).
Uczniowie samodzielnie analizują medium bazowe – obliczanie masy molowej na różnych przykładach, od prostych do skomplikowanych i sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia załączone do medium. Nauczyciel wspiera uczniów, monitoruje ich pracę.
Uczniowie analizują w parach w e‑materiale tekst dotyczący obliczania masy molowej, po czym indywidualnie wykonują polecenie 1 i 2 zawarte w bloku tekstowym e‑materiału. Po wykonaniu zadania chętni lub wskazani uczniowie podchodzą do tablicy, gdzie rozwiązują i wyjaśniają rozwiązanie poleceń. Nauczyciel monitoruje i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie zapoznają się z treściami w różnych źródłach informacji, w tym e‑materiał, i analizują obliczanie liczby moli związku chemicznego w próbce o podanej masie i odwrotnie, po czym w parach rozwiązują polecenie 3 i 4 w bloku tekstowym e‑materiału. Po wykonaniu zadania chętni lub wskazani uczniowie podchodzą do tablicy, gdzie rozwiązują i wyjaśniają rozwiązanie poleceń. Nauczyciel monitoruje i ewentualnie wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np.
Co to jest masa molowa?
Czy skład ilościowy różnych związków chemicznych zbudowanych z tych samych pierwiastków jest stały?
Czy masa jednego mola cząsteczek substancji jest równa liczbowo jej masie cząsteczkowej?
Ile wynosi masa molowa kwasu siarkowego(VI)?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń w e‑materiale.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Grafika interaktywna może być wykorzystana jako pomoc podczas rozwiązywania ćwiczeń zadanych w ramach pracy domowej. Również uczniowie nieobecni na lekcji mogą uzupełnić swoje luki kompetencyjne.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest masa molowa?
Czy masa jednego mola cząsteczek substancji jest równa liczbowo jej masie cząsteczkowej?
Ile wynosi masa molowa kwasu siarkowego(VI)?