Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Autor: Daria Reczyńska
Przedmiot: Biologia
Temat: Wykorzystanie organizmów zmodyfikowanych genetycznie w badaniach podstawowych
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, czym są badania podstawowe.
Scharakteryzujesz organizmy transgeniczne.
Omówisz możliwości wykorzystania organizmów zmodyfikowanych w badaniach podstawowych.
Strategie nauczania:
nauczanie wyprzedzające;
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
burza mózgów;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu;
arkusze papieru, flamastry, magnesy.
Przebieg zajęć
Przed lekcją:
Tydzień przed planowaną lekcją nauczyciel dzieli uczniów na siedem grup. Każdej przypisuje inną dziedzinę medycyny:
grupie I – kardiologię;
grupie II – neurologię;
grupie III – embriologię;
grupie IV – pulmonologię;
grupie V – hematologię;
grupie VI – onkologię;
grupie VII – choroby immunologiczne.
Grupy wyszukują, korzystając z artykułów naukowych oraz popularnonaukowych, gatunki zwierząt wykorzystywane w badaniach z danej dziedziny oraz geny związane z chorobami dotyczącymi wskazanego obszaru.
Faza wstępna:
Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów pytaniem: „Co to są zwierzęta genetycznie zmodyfikowane?”.
Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”. Wspólnie przygotowują mapę myśli dotyczącą metod otrzymywania organizmów zmodyfikowanych genetycznie. Hasło główne to „GMO”.
Następnie uczniowie pracują w utworzonych przed lekcją grupach. Otrzymują arkusze papieru i flamastry. Ich zadaniem jest przygotowanie do wcześniej opracowanej mapy myśli gałęzi dotyczącej wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych w badaniach nad chorobami z danej dziedziny.
Zespoły kolejno prezentują wyniki swoich prac, dołączając przygotowane „gałęzie” mapy myśli do mapy „GMO”. Nauczyciel w razie potrzeby przekazuje potrzebne informacje lub koryguje błędy.
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, zadając pytanie: „W jaki inny sposób można wykorzystać organizmy genetycznie zmodyfikowane w badaniach podstawowych?”. Wybrani uczniowie zapisują brakujące informacje na mapie myśli.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 7 z sekcji „Sprawdź się”, w którym mają za zadanie wyjaśnić, w jaki sposób badania podstawowe prowadzone na organizmach zmodyfikowanych genetycznie wpływają na rozwój nauki. Wybrane pary przedstawiają odpowiedź na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie samodzielnie wykonują grę edukacyjną, a następnie układają własne pytania quizowe dotyczące wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych na podstawie e‑materiału oraz materiałów źródłowych, z którymi zapoznali się przed lekcją. Przekazują je do rozwiązania kolegom i koleżankom.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 oraz 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jolanta Górska‑Andrzejak, Paweł Grzmil, Marta Labocha‑Derkowska, Joanna Rutkowska, Wojciech Strzałka, Katarzyna Tomala, Dominika Włoch‑Salamon, Poczet modelowych organizmów badawczych, „Wszechświat” 2016, t. 117, nr 7–9, s. 194–208.
Mirosława Skawińska, Joanna Blicharska, Genetycznie modyfikowane rośliny – zagrożenie czy korzyści, „Studia Medyczne” 2012, t. 27, nr 3, s. 78–81.
Anna Skrobiszewska, Transgeniczne króliki – uzyskiwanie oraz kierunki wykorzystania, „Wiadomości Zootechniczne” 2011, R. XLIX, nr 2, s. 31–36.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać grę edukacyjną w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.