Scenariusz lekcji

Autor: Daria Reczyńska

Przedmiot: Biologia

Temat: Wykorzystanie organizmów zmodyfikowanych genetycznie w badaniach podstawowych

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VIII. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
6) przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XV. Biotechnologia. Podstawy inżynierii genetycznej. Uczeń:
6) wyjaśnia, czym jest organizm transgeniczny i GMO; przedstawia sposoby otrzymywania organizmów transgenicznych;
7) przedstawia potencjalne korzyści i zagrożenia wynikające z zastosowania organizmów modyfikowanych genetycznie w rolnictwie, przemyśle, medycynie i badaniach naukowych; podaje przykłady produktów otrzymanych z wykorzystaniem modyfikowanych genetycznie organizmów;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wyjaśnisz, czym są badania podstawowe.

  • Scharakteryzujesz organizmy transgeniczne.

  • Omówisz możliwości wykorzystania organizmów zmodyfikowanych w badaniach podstawowych.

Strategie nauczania:

  • nauczanie wyprzedzające;

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • burza mózgów;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu;

  • arkusze papieru, flamastry, magnesy.

Przebieg zajęć

Przed lekcją:

  1. Tydzień przed planowaną lekcją nauczyciel dzieli uczniów na siedem grup. Każdej przypisuje inną dziedzinę medycyny:

  • grupie I – kardiologię;

  • grupie II – neurologię;

  • grupie III – embriologię;

  • grupie IV – pulmonologię;

  • grupie V – hematologię;

  • grupie VI – onkologię;

  • grupie VII – choroby immunologiczne.

    Grupy wyszukują, korzystając z artykułów naukowych oraz popularnonaukowych,  gatunki zwierząt wykorzystywane w badaniach z danej dziedziny oraz geny związane z chorobami dotyczącymi wskazanego obszaru.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel rozpoczyna burzę mózgów pytaniem: „Co to są zwierzęta genetycznie zmodyfikowane?”.

  2. Nauczyciel przedstawia uczniom temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z tekstem zamieszczonym w sekcji „Przeczytaj”. Wspólnie przygotowują mapę myśli dotyczącą metod otrzymywania organizmów zmodyfikowanych genetycznie. Hasło główne to „GMO”.

  2. Następnie uczniowie pracują w utworzonych przed lekcją grupach. Otrzymują arkusze papieru i flamastry. Ich zadaniem jest przygotowanie do wcześniej opracowanej mapy myśli gałęzi dotyczącej wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych w badaniach nad chorobami z danej dziedziny.

  3. Zespoły kolejno prezentują wyniki swoich prac, dołączając przygotowane „gałęzie” mapy myśli do mapy „GMO”. Nauczyciel w razie potrzeby przekazuje potrzebne informacje lub koryguje błędy.

  4. Nauczyciel rozpoczyna dyskusję, zadając pytanie: „W jaki inny sposób można wykorzystać organizmy genetycznie zmodyfikowane w badaniach podstawowych?”. Wybrani uczniowie zapisują brakujące informacje na mapie myśli.

  5. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie nr 7 z sekcji „Sprawdź się”, w którym mają za zadanie wyjaśnić, w jaki sposób badania podstawowe prowadzone na organizmach zmodyfikowanych genetycznie wpływają na rozwój nauki. Wybrane pary przedstawiają odpowiedź na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie samodzielnie wykonują grę edukacyjną, a następnie układają własne pytania quizowe dotyczące wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych na podstawie e‑materiału oraz materiałów źródłowych, z którymi zapoznali się przed lekcją. Przekazują je do rozwiązania kolegom i koleżankom.

Praca domowa:

  • Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 oraz 8 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jolanta Górska‑Andrzejak, Paweł Grzmil, Marta Labocha‑Derkowska, Joanna Rutkowska, Wojciech Strzałka, Katarzyna Tomala, Dominika Włoch‑Salamon, Poczet modelowych organizmów badawczych,  „Wszechświat” 2016, t. 117, nr 7–9, s. 194–208.

  • Mirosława Skawińska, Joanna Blicharska, Genetycznie modyfikowane rośliny – zagrożenie czy korzyści, „Studia Medyczne” 2012, t. 27, nr 3, s. 78–81.

  • Anna Skrobiszewska, Transgeniczne króliki – uzyskiwanie oraz kierunki wykorzystania, „Wiadomości Zootechniczne” 2011, R. XLIX, nr 2, s. 31–36.

REeQLDnGLm0fL

Załącznik 1. Przykładowa mapa myśli.
Plik PDF o rozmiarze 99.08 KB w języku polskim

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą wykorzystać grę edukacyjną w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.