Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1IjnBBdsvR8L1
Ćwiczenie 1
Zaznacz poprawne dokończenie zdania.
Najczęściej wykorzystywanymi zwierzętami transgenicznymi w badaniach dotyczących chorób kardiologicznych są: Możliwe odpowiedzi: 1. muszki owocowe, 2. myszy, 3. szczury, 4. kury
R1WXKgxn62b2T1
Ćwiczenie 2
Do podanych pojęć dobierz definicję. Organizmy transgeniczne Możliwe odpowiedzi: 1. organizm posiadający zróżnicowane allele danego genu, 2. organizmy, których genom został zmieniony, a wprowadzony gen pochodzi od organizmu innego gatunku, 3. organizmy modyfikowane genetycznie, których genom został zmieniony za pomocą metod inżynierii genetycznej, 4. organizm posiadający identyczne allele danego genu, 5. organizm zbudowany z komórek różniących się genetycznie Chimera Możliwe odpowiedzi: 1. organizm posiadający zróżnicowane allele danego genu, 2. organizmy, których genom został zmieniony, a wprowadzony gen pochodzi od organizmu innego gatunku, 3. organizmy modyfikowane genetycznie, których genom został zmieniony za pomocą metod inżynierii genetycznej, 4. organizm posiadający identyczne allele danego genu, 5. organizm zbudowany z komórek różniących się genetycznie GMO Możliwe odpowiedzi: 1. organizm posiadający zróżnicowane allele danego genu, 2. organizmy, których genom został zmieniony, a wprowadzony gen pochodzi od organizmu innego gatunku, 3. organizmy modyfikowane genetycznie, których genom został zmieniony za pomocą metod inżynierii genetycznej, 4. organizm posiadający identyczne allele danego genu, 5. organizm zbudowany z komórek różniących się genetycznie Heterozygota Możliwe odpowiedzi: 1. organizm posiadający zróżnicowane allele danego genu, 2. organizmy, których genom został zmieniony, a wprowadzony gen pochodzi od organizmu innego gatunku, 3. organizmy modyfikowane genetycznie, których genom został zmieniony za pomocą metod inżynierii genetycznej, 4. organizm posiadający identyczne allele danego genu, 5. organizm zbudowany z komórek różniących się genetycznie Homozygota Możliwe odpowiedzi: 1. organizm posiadający zróżnicowane allele danego genu, 2. organizmy, których genom został zmieniony, a wprowadzony gen pochodzi od organizmu innego gatunku, 3. organizmy modyfikowane genetycznie, których genom został zmieniony za pomocą metod inżynierii genetycznej, 4. organizm posiadający identyczne allele danego genu, 5. organizm zbudowany z komórek różniących się genetycznie
R1It92UxNOeyi2
Ćwiczenie 3
Wskaż twierdzenia zawierające prawdziwe informacje. Możliwe odpowiedzi: 1. Badania podstawowe obejmują prace teoretyczne, których wyniki wykorzystywane są do celów społecznych., 2. Badania podstawowe obejmują prace teoretyczne i eksperymentalne, których wyniki wykorzystywane są do poszerzenia wiedzy., 3. Badania podstawowe obejmują prace teoretyczne i eksperymentalne, których wyniki wykorzystywane są do formułowania praw nauki., 4. Badania podstawowe obejmują prace eksperymentalne, których wyniki wykorzystywane są do celów społecznych., 5. Badania podstawowe obejmują prace teoretyczne i eksperymentalne, których wyniki wykorzystywane są do celów społecznych., 6. Badania podstawowe obejmują prace teoretyczne, których wyniki wykorzystywane są do celów ekonomicznych., 7. Badania podstawowe obejmują prace eksperymentalne, których wyniki wykorzystywane są do celów ekonomicznych., 8. Badania podstawowe obejmują prace teoretyczne i eksperymentalne, których wyniki wykorzystywane są do celów ekonomicznych.
ROdmU0cDeLzES2
Ćwiczenie 4
Łączenie par. Oceń poprawność poniższych twierdzeń.. Myszy transgeniczne wykorzystywane są jedynie do badań nad chorobami kardiologicznymi i neurodegeneracyjnymi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W badaniach nad chorobami neurologicznymi wykorzystywane są organizmy transgeniczne m.in. muszki owocowe i myszy.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Transgeniczne muszki owocowe wykorzystywane są w badaniach nad Parkinsonem i Alzhaimerem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Myszy Li-Fraumeni są zwierzętami modelowymi dla chorób neurodegeneracyjnych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1dLoMGTZOGoa21
Ćwiczenie 5
Schemat przedstawia kolejne stadia powstawania transgenicznych myszy. To etapy tworzenia myszy knock-out z wykorzystaniem pierwotnych komórek zarodkowych. Poprzez proces celowania genów w komórkach ES, potencjalnie każda pożądana manipulacja genetyczna może być wprowadzona do linii zarodkowej myszy. Specyficzne sekwencje genów mogą być usuwane konstytutywnie lub warunkowo. To knock-out. Wektor docelowy jest transfekowany do komórek ES i rekombinowane klony są badane pod kątem pożądanego zdarzenia rekombinacji homologicznej. Komórki są następnie wstrzykiwane do zarodków przedimplantacyjnych, a powstałe w ten sposób myszy chimeryczne są wykorzystywane do hodowli genetycznie zmodyfikowanej linii myszy zarodkowych. Izoluje się i przechowuje niezależne klony komórek rekombinowanych. Przygotowywane jest DNA i dostarczane na płytkach dołkowych do badań przesiewowych. W następnej kolejności przypuszczalnie pozytywne klony są odmrażane. Zachodzi ekspansja i przesiew potwierdzający. Dochodzi do analizy kariotypu docelowych klonów. Później dochodzi do wstrzyknięcia blastocysty klonów komórek ES. Komórki ES są wstrzykiwane do zarodka przedimplantacyjnego. Generowane i przetrzymywane są mysie chimery przez okres do trzech tygodni. Rekomendowane są możliwie najlepsze strategie hodowlane kolejnych linii zarodkowych myszy. W ten sposób można wygenerować humanizowane modele mysie. Mysz to mały gryzoń. Na skutek rekombinacji genetycznych można uzyskać pożądany kolor czy rozmiar zwierzęcia. Proces polega na usunięciu określonej sekwencji z chromosomalnego DNA, czego konsekwencją jest brak syntezy kodowanego przez ten gen białka. W wyniku usunięcia tej sekwencji w komórkach embrionalnych uzyskuje się organizm pozbawiony cechy kodowanej przez ten gen. Komórki DNA są wstrzykiwane do embrionalnych komórek DNA przy pomocy elektroporacji. W wybranych komórkach w warunkach in vitro zachodzi rekombinacja homologiczna, na przykład delekcja danego genu. Dochodzi do wprowadzenia komórek macierzystych do blastocysty. Następuje transfer blastocysty do macicy matki zastępczej. Powstają chimery, których organizm składa się zarówno z komórek zmodyfikowanych, jak i niezmodyfikowanych genetycznie. Dochodzi do krzyżowania organizmu chimerycznego z niezmodyfikowaną genetycznie homozygotą. W pierwszym pokoleniu otrzymuje się homozygoty nie posiadające zmodyfikowanego genu. Na schemacie to myszy białe. Oraz heterozygoty, które posiadają chromosom ze zmodyfikowanym fragmentem DNA w każdej komórce ciała. To myszy czarne. Po skrzyżowaniu dwóch heterozygot część osobników potomnych będzie homozygotami z całkowicie wyłączonym genem na obu chromosomach homologicznych, a część będzie posiadała niezamieniony gen na jednym lub obu chromosomach homologicznych. Etapy tworzenia zwierząt transgenicznych: Przygotowanie fragmentu DNA. Wprowadzenie i namnożenie przygotowanego DNA do komórek macierzystych. Przeniesienie DNA za pomocą wektorów do blastocysty. Implantacja blastocysty w macicy matki zastępczej. Krzyżowanie chimery z niezmodyfikowaną genetycznie homozygotą. Otrzymanie wśród organizmów potomnych homozygot nieposiadających zmodyfikowanych genów oraz heterozygot posiadających zmodyfikowany gen w każdej komórce ciała. Krzyżowanie heterozygot w celu otrzymania homozygot z całkowicie wyłączonym genem na obu chromosomach homologicznych.
Schemat tworzenia zwierząt transgenicznych.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Ćwiczenie 5
R19vzyGuw0Su52
(Uzupełnij).
RbUW9qp1YloNC2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij tekst odpowiednimi określeniami. Tworzenie zwierząt transgenicznych polega na 1. elektroporację, 2. usuwanie, 3. bezwektorowe, 4. mikroorganizmu, 5. mikrowstrzeliwaniu materiału genetycznego, 6. metodę PEG, 7. pociski wolframowe, 8. wprowadzaniu dodatkowego genu, 9. wprowadzeniu obcego DNA, 10. wektorowe, 11. knock-out do genomu gospodarza. W tym celu stosuje się metody 1. elektroporację, 2. usuwanie, 3. bezwektorowe, 4. mikroorganizmu, 5. mikrowstrzeliwaniu materiału genetycznego, 6. metodę PEG, 7. pociski wolframowe, 8. wprowadzaniu dodatkowego genu, 9. wprowadzeniu obcego DNA, 10. wektorowe, 11. knock-out i 1. elektroporację, 2. usuwanie, 3. bezwektorowe, 4. mikroorganizmu, 5. mikrowstrzeliwaniu materiału genetycznego, 6. metodę PEG, 7. pociski wolframowe, 8. wprowadzaniu dodatkowego genu, 9. wprowadzeniu obcego DNA, 10. wektorowe, 11. knock-out. Pierwsza z nich polega na wykorzystaniu 1. elektroporację, 2. usuwanie, 3. bezwektorowe, 4. mikroorganizmu, 5. mikrowstrzeliwaniu materiału genetycznego, 6. metodę PEG, 7. pociski wolframowe, 8. wprowadzaniu dodatkowego genu, 9. wprowadzeniu obcego DNA, 10. wektorowe, 11. knock-outjako nośnika, czego przykładem jest technika 1. elektroporację, 2. usuwanie, 3. bezwektorowe, 4. mikroorganizmu, 5. mikrowstrzeliwaniu materiału genetycznego, 6. metodę PEG, 7. pociski wolframowe, 8. wprowadzaniu dodatkowego genu, 9. wprowadzeniu obcego DNA, 10. wektorowe, 11. knock-out. Z kolei, metody bezwektorowe polegają na 1. elektroporację, 2. usuwanie, 3. bezwektorowe, 4. mikroorganizmu, 5. mikrowstrzeliwaniu materiału genetycznego, 6. metodę PEG, 7. pociski wolframowe, 8. wprowadzaniu dodatkowego genu, 9. wprowadzeniu obcego DNA, 10. wektorowe, 11. knock-out lub rozluźnienia struktury błon komórkowych stosując 1. elektroporację, 2. usuwanie, 3. bezwektorowe, 4. mikroorganizmu, 5. mikrowstrzeliwaniu materiału genetycznego, 6. metodę PEG, 7. pociski wolframowe, 8. wprowadzaniu dodatkowego genu, 9. wprowadzeniu obcego DNA, 10. wektorowe, 11. knock-out lub 1. elektroporację, 2. usuwanie, 3. bezwektorowe, 4. mikroorganizmu, 5. mikrowstrzeliwaniu materiału genetycznego, 6. metodę PEG, 7. pociski wolframowe, 8. wprowadzaniu dodatkowego genu, 9. wprowadzeniu obcego DNA, 10. wektorowe, 11. knock-out
31
Ćwiczenie 7
R15jzo0bdgcph
Wyjaśnij, w jaki sposób badania podstawowe prowadzone na organizmach zmodyfikowanych genetycznie wpływają na rozwój nauki. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
R1CNZx73GVyhZ
Wyjaśnij, dlaczego niemożliwe jest opracowanie zwierzęcego modelu niektórych chorób. (Uzupełnij).