Autor: Justyna Cybulska  

Przedmiot: Matematyka

Temat: Centyl

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka.

Zakres podstawowy. Uczeń:

2) stosuje skalę centylową.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza centyle (kwantyle oraz decyle) w uporządkowanym zestawie danych

  • interpretuje dane uzyskane w wyniku obliczeń

  • analizuje złożony problem z kontekstem realistycznym, dobiera model matematyczny do jego rozwiązania

  • ocenia wyniki własnej pracy i pracy grupy

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • praca z tekstem

  • analiza morfologiczna

  • drzewo ewaluacyjne

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

  • siatki centylowe

  • szkolne wyniki  ubiegłorocznych matur

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

Nauczyciel kilka dni wcześniej prosi uczniów, aby na zajęcia przynieśli, jeśli je posiadają, swoje książeczki zdrowia z początkowych lat życia.

Lekcja rozpoczyna się od analizy zapisów w tych książeczkach.

Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

Uczniowie w grupach zapoznają się z pojęciem siatki centylowej (materiał z Przeczytaj).

Metodą analizy morfologicznej ustalają pojęcie centyla. Swoje przypuszczenia korygują z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.

Teraz ponownie zaglądają do swoich książeczek zdrowia, porównują dane tam zawarte z siatką wzrostu (z sekcji „Przeczytaj”) i interpretują te dane.

Uczniowie zapoznają się z materiałem zawartym w grafice. Następnie interpretują wyniki ubiegłorocznych matur szkoły (odpowiednie dane przygotował wcześniej nauczyciel), przypisują im odpowiednie parametry statystyczne.

Faza podsumowująca:

W ramach krótkiego podsumowania wiadomości uczniowie indywidualnie rozwiązują 3 dowolnie wybrane ćwiczenia interaktywne.

Uczniowie podsumowują zajęcia metodą drzewa, wpisując na odpowiednich jego gałęziach hasłowo uzyskane wiadomości, trudności, itd.

Wybrany uczeń omawia uzyskane drzewo, dodając też swoje obserwacje i uwagi, dokonuje samooceny własnej pracy i pracy grupy.

Praca domowa:

Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Z grafiką uczniowie mogą zapoznać się w domu, co znacznie przyspieszy tok lekcji.