Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Centyl
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) stosuje skalę centylową.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza centyle (kwantyle oraz decyle) w uporządkowanym zestawie danych
interpretuje dane uzyskane w wyniku obliczeń
analizuje złożony problem z kontekstem realistycznym, dobiera model matematyczny do jego rozwiązania
ocenia wyniki własnej pracy i pracy grupy
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
praca z tekstem
analiza morfologiczna
drzewo ewaluacyjne
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
siatki centylowe
szkolne wyniki ubiegłorocznych matur
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel kilka dni wcześniej prosi uczniów, aby na zajęcia przynieśli, jeśli je posiadają, swoje książeczki zdrowia z początkowych lat życia.
Lekcja rozpoczyna się od analizy zapisów w tych książeczkach.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach zapoznają się z pojęciem siatki centylowej (materiał z Przeczytaj).
Metodą analizy morfologicznej ustalają pojęcie centyla. Swoje przypuszczenia korygują z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.
Teraz ponownie zaglądają do swoich książeczek zdrowia, porównują dane tam zawarte z siatką wzrostu (z sekcji „Przeczytaj”) i interpretują te dane.
Uczniowie zapoznają się z materiałem zawartym w grafice. Następnie interpretują wyniki ubiegłorocznych matur szkoły (odpowiednie dane przygotował wcześniej nauczyciel), przypisują im odpowiednie parametry statystyczne.
Faza podsumowująca:
W ramach krótkiego podsumowania wiadomości uczniowie indywidualnie rozwiązują 3 dowolnie wybrane ćwiczenia interaktywne.
Uczniowie podsumowują zajęcia metodą drzewa, wpisując na odpowiednich jego gałęziach hasłowo uzyskane wiadomości, trudności, itd.
Wybrany uczeń omawia uzyskane drzewo, dodając też swoje obserwacje i uwagi, dokonuje samooceny własnej pracy i pracy grupy.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Z grafiką uczniowie mogą zapoznać się w domu, co znacznie przyspieszy tok lekcji.