1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
R1RfjG6M1CxZv
Podaj definicję kwantyla.
R1OAUtv5v5T2S
Oceń, czy poniższe zdanie jest prawdziwe czy fałszywe? Zaznacz prawidłową odpowiedź.
Wartość średnia ze zbioru A=1,2,8,103,115 jest mniejsza od mediany tego zbioru. Możliwe odpowiedzi: 1. Fałsz., 2. Prawda.
RCDmlZji1V99Z1
Ćwiczenie 2
Zaznacz wszystkie zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Marek z testu otrzymał wynik, który plasuje się na 90 centylu, co oznacza, że uzyskał wynik nie gorszy niż 90% osób, które przystąpiły do testu., 2. 25 centyl to 1 kwantyl., 3. Mediana to 50 centyl., 4. Jeśli Ania w klasowym rankingu masy ciała znajduje się na 30 centylu, to oznacza, że 30 osób w klasie ma masę ciała nie większą niż Anka.
2
Ćwiczenie 3

Rysunek przedstawia  siatkę centylową wysokości wzrostu chłopców. Korzystając z rysunku, uzupełnij zdania, przeciągając odpowiednie wyrażenia.

RwNfrLyRbCTRC
Źródło: dostępny w internecie: http://bi.gazeta.pl/im/6/1326/m1326946.jpg.
RI8z2zmizzKGx
Dostępne opcje do wyboru: nie niższy niż, połowa, nie wyższy niż, nie wyższy niż, nie niższy niż. Polecenie: . W wieku 6 lat 10% chłopców ma wzrost luka do uzupełnienia 110 cm.
Natomiast aż 80% chłopców w tym wieku ma wzrost luka do uzupełnienia 110 cm.
W wieku 13 lat luka do uzupełnienia chłopców ma wzrost nie wyższy niż 160 cm.
0,9 wszystkich niemowląt płci męskiej w wieku 6 miesięcy ma wzrost luka do uzupełnienia 70 cm, a w wieku 4 miesięcy ok. 15% niemowląt płci męskiej ma wzrost luka do uzupełnienia 65 cm.
2
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z poniższym rysunkiem i odpowiedz na pytanie.

RLaNstpkKxjwn
R1dZs2W86o7c9
Na którym centylu (licząc od lewej strony) stoi chłopiec w pomarańczowej koszulce, w szeregu uporządkowanym ze względu na wzrost? Możliwe odpowiedzi: 1. 10, 2. 15, 3. 20, 4. 25
2
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z poniższym rysunkiem i odpowiedz na pytanie.

RKyeXGiK2T3qY
RaJonvyZ6ZOrv
Jaki kolor ma koszulka chłopca stojącego na drugim decylu (licząc od lewej strony) w szeregu uporządkowanym ze względu na wzrost? Możliwe odpowiedzi: 1. Żółty, 2. Pomarańczowy, 3. Niebieski, 4. Zielony
R1FxSMp1TC6eA2
Ćwiczenie 6
Uzupełnij, wpisując odpowiednie liczby.
Dla zestawu danych: 9, 7, 6, 4, 3, 6, 8, 5, 1, 3. 75 centyl to Tu uzupełnij 25 centyl to Tu uzupełnij 50 centyl to Tu uzupełnij
RSe4CX7Mto2CJ3
Ćwiczenie 7
Połącz w pary zestawy danych z odpowiadającymi im centylami. 2, 3, 3, 3, 4, 5, 6, 8 Możliwe odpowiedzi: 1. 40 centyl to 2, 2. 30 centyl to 4, 3. 60 centyl to 8,5, 4. 24 centyl to 3 3, 3, 4, 4, 5, 10, 12, 14, 16, 18 Możliwe odpowiedzi: 1. 40 centyl to 2, 2. 30 centyl to 4, 3. 60 centyl to 8,5, 4. 24 centyl to 3 0, 0, 2, 2, 7, 8, 9, 10 Możliwe odpowiedzi: 1. 40 centyl to 2, 2. 30 centyl to 4, 3. 60 centyl to 8,5, 4. 24 centyl to 3 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 Możliwe odpowiedzi: 1. 40 centyl to 2, 2. 30 centyl to 4, 3. 60 centyl to 8,5, 4. 24 centyl to 3
RY3s1OXiBH4r43
Ćwiczenie 8
Ustaw w odpowiedniej kolejności obliczanie 60 centyla zestawu danych: 12, 2, 4, 12, 5, 10, 5, 6, 9, 7. Elementy do uszeregowania: 1. Wartość pozycji n=6 to 7, a wartość pozycji n+1=7 to 9., 2. 60 centyl to 8., 3. Ustawiamy dane rosnąco: 2, 4, 5, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 12., 4. Obliczamy średnią arytmetyczną liczb 79.
7+92=8, 5. Interpretacja: 60% liczb jest mniejszych bądź równych 8, a 40% większych bądź równych 8., 6. Obliczamy numer n pozycji 60 centyla:
n=p100·N
gdzie: p=60, N - liczba danych., 7. Ponieważ pozycja centyla n jest liczbą całkowitą, to wartość 60 centyla jest średnią danych z pozycji n oraz n+1., 8. n=60100·10=6