Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wykorzystanie roślin bulwiastych i okopowych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura). Uczeń:

  1. wyjaśnia zasięg geograficzny głównych upraw i chowu zwierząt na świecie.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia przykłady roślin bulwiastych i korzeniowych,

  • wyjaśnia, dlaczego rośliny bulwiaste i korzeniowe można nazywać roślinami skrobiowymi,

  • przedstawia przestrzenne zróżnicowanie poszczególnych roślin bulwiastych i korzeniowych,

  • omawia wykorzystanie roślin bulwiastych i korzeniowych.

Strategie nauczania: odwrócona klasa

Metody nauczania: dyskusja, praca z e‑materiałem, pogadanka, prezentacja multimedialna

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze

M. Mieczkowski, Przetwórstwo ziemniaków i skrobi ziemniaczanej, „AgroNews.com.pl” 2018, nr 18.

Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. 11: Rolnictwo i leśnictwo, W. Grzebisz, H. Szramka (red.), Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1998.

PRZEBIEG LEKCJI

Kilka lekcji wcześniej nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup i prosi o przygotowanie prezentacji multimedialnych dotyczących zastosowania wybranych roślin bulwiastych i korzeniowych. Grupy losują po jednej roślinie, do wyboru: ziemniaki, bataty, maniok, taro i pochrzyn. Nauczyciel zaleca zapoznanie się z e‑materiałem (w tym z filmem edukacyjnym) oraz innymi źródłami informacji geograficznej. Uczniowie, jeżeli znajdą w sklepach, mogą przynieść bulwy i korzenie tych roślin (surowe oraz obrobione termicznie), a także produkty z nich wytworzone (za wyjątkiem alkoholu).

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).

  • Sprawdzenie zadania domowego.

  • Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie podstawowych wiadomości na temat podziału roślin uprawnych.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat pojęć: rośliny okopowe, rośliny bulwiaste, rośliny korzeniowe, rośliny aroidowe, rośliny skrobiowe. Uczniowie wskazują różnice między pojęciami i podają przykłady tych roślin.

  • Następnie nauczyciel omawia występowanie roślin skrobiowych w poszczególnych strefach klimatycznych.

  • Po tym etapie lekcji nauczyciel prosi uczniów o przedstawienie przygotowanych prezentacji. Po każdej z nich istnieje możliwość zadania pytań prelegentom. Nad przebiegiem dyskusji czuwa nauczyciel. Uczniowie porównują wygląd i inne cechy przyniesionych roślin (i smak – jeżeli zostały obrobione termicznie).

  • Nauczyciel w kolejnym etapie omawia typy kulinarne ziemniaków i porównuje je.

  • Następnie uczniowie wykonują samodzielnie ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca

  • Pięcioro wybranych uczniów układa pytania podsumowujące, a następnie chętni uczniowie odpowiadają na nie. Ich odpowiedzi weryfikuje nauczyciel.

  • Dodatkowo nauczyciel może wyświetlić na ekranie film edukacyjny.

  • Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.

  • Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.

Praca domowa

  • Stworzenie mapy myśli obrazującej zastosowanie roślin bulwiastych i korzeniowych.

  • Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może posłużyć zarówno w trakcie lekcji (w fazie realizacyjnej i podsumowującej), jak i przed lekcją (do strategii odwróconej klasy) oraz po lekcji (w celu utrwalenia wiadomości). Może także znaleźć swoje zastosowanie na lekcji powtórzeniowej. Może zostać wykorzystany w ramach lekcji poświęconej potrzebom żywieniowym mieszkańców różnych regionów świata (zakres rozszerzony: XXII. 3).