Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Ruchy społeczne, cz. 1
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
10) przedstawia założenia ideowe wybranych ruchów społecznych (np. alterglobalizm, ekologizm, feminizm);
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
1) przedstawia idee społeczeństwa obywatelskiego i charakteryzuje jego rozwój w XX‑wiecznym państwie polskim.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie ruch społeczny;
analizuje przyczyny tworzenia się ruchów społecznych i wskazuje różnice między wyznawanymi przez nie wartościami;
charakteryzuje typy ruchów społecznych i wskazuje przyczyny ideowe różnic między nimi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
śniegowa kula;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg zajeć
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Ruchy społeczne, cz. 1” i celów zajęć.
Śniegowa kula. Uczniowie w parach przygotowują wyjaśnienie pojęcia ruch społeczny. Następnie łączą się w czwórki, porównują swoje pomysły, dyskutują i tworzą wspólną wersję propozycji. W kolejnym kroku łączą się w ósemki i coraz liczniejsze grupy, aż powstanie ogólnoklasowa wersja wyjaśnienia. Chętna/wybrana osoba zapisuje propozycję na tablicy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z fragmentem sekcji „Przeczytaj” dotyczącym zmiany. Następnie dyskutują o tym, dlaczego zmiana jest istotą ruchów społecznych.
Uczniowie zapoznają się z medium w sekcji „Audiobook”. Tworzą notatkę w formie mapy pojęć. Następnie wykonują polecenia i ćwiczenia dołączone do materiału.
Praca z animacją i schematami. Po zapoznaniu się z materiałami uczniowie dzielą się na grupy i opracowują odpowiedzi do ćwiczeń. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Dyskusja na temat znaczenia ruchów społecznych dla zmian w polityce państw. Uczniowie oceniają ich wpływ na zmiany społeczne i polityczne. Chętne osoby przedstawiają wnioski.
Omówienie przebiegu zajęć, wskazanie mocnych i słabych strony pracy uczniów, udzielenie im informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Bogdan Ekstowicz, Procesy i ruchy społeczne w świecie na przełomie XX i XXI w., „Civitas Hominibus: Rocznik Filozoficzno‑Społeczny”, 2015, nr 10, s. 45–55.
Tadeusz Paleczny, Nowe ruchy społeczne, Kraków 2010.
Katarzyna Żurawska, Ruch społeczny jako przejaw aktywności zbiorowości społecznej, „Rozprawy Społeczne”, 2019, nr 13, s. 26–35.
Edward Wnuk‑Lipiński, Socjologia życia publicznego, Warszawa 2008.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.