Animacja + Schemat
Typy ruchów społecznych
Ze względu na różnorodność postaci, form i rozmiarów, jakie przybierają ruchy społeczne, niezbędne jest zapoznanie się z ich typologią stworzoną na podstawie kilku kryteriów, takich jak: zakres, jakość, przedmiot czy wektor planowanej zmiany, strategia działania i związki między ruchami społecznymiIndeks górny 11Indeks górny 11.
Zapoznaj się informacjami zamieszczonymi w schematach i animacji. Następnie wykonaj ćwiczenia.
Kryterium zakresu planowanej zmiany
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DMCVRacPX
Film nawiązujący do treści materiału pod tytułem Wybrane kryteria podziału ruchów społecznych.
Kryterium wektora planowanej zmiany
Kryterium strategii ruchu
Źródło ilustracji: ar130405, CC 0.
Kryterium związku między ruchami
Źródło ilustracji: Lucio Alfonsi, CC 0.
Kryterium planowanej zmiany na podstawie roli, jaką w ruchu odgrywają normy i wartości: 1. ruchy kierujące się logiką „instrumentalną” i ruchy kierujące się logiką „ekspresyjną”, 2. ruchy chcące dokonać zmiany i ruchy chcące powstrzymać zmianę, 3. ruchy skierowane na zmianę struktur społecznych i ruchy skierowane na zmianę jednostek, 4. ruchy zorientowane na normy i ruchy zorientowane na wartości, 5. ruchy reformatorskie i ruchy radykalne, 6. ruchy postępowe i ruchy konserwatywne.
Kryterium jakości zamierzonej zmiany: 1. ruchy kierujące się logiką „instrumentalną” i ruchy kierujące się logiką „ekspresyjną”, 2. ruchy chcące dokonać zmiany i ruchy chcące powstrzymać zmianę, 3. ruchy skierowane na zmianę struktur społecznych i ruchy skierowane na zmianę jednostek, 4. ruchy zorientowane na normy i ruchy zorientowane na wartości, 5. ruchy reformatorskie i ruchy radykalne, 6. ruchy postępowe i ruchy konserwatywne.
Kryterium przedmiotu zamierzonej zmiany: 1. ruchy kierujące się logiką „instrumentalną” i ruchy kierujące się logiką „ekspresyjną”, 2. ruchy chcące dokonać zmiany i ruchy chcące powstrzymać zmianę, 3. ruchy skierowane na zmianę struktur społecznych i ruchy skierowane na zmianę jednostek, 4. ruchy zorientowane na normy i ruchy zorientowane na wartości, 5. ruchy reformatorskie i ruchy radykalne, 6. ruchy postępowe i ruchy konserwatywne.
Kryterium wektora planowanej zmiany: 1. ruchy kierujące się logiką „instrumentalną” i ruchy kierujące się logiką „ekspresyjną”, 2. ruchy chcące dokonać zmiany i ruchy chcące powstrzymać zmianę, 3. ruchy skierowane na zmianę struktur społecznych i ruchy skierowane na zmianę jednostek, 4. ruchy zorientowane na normy i ruchy zorientowane na wartości, 5. ruchy reformatorskie i ruchy radykalne, 6. ruchy postępowe i ruchy konserwatywne.
Kryterium strategii ruchu: 1. ruchy kierujące się logiką „instrumentalną” i ruchy kierujące się logiką „ekspresyjną”, 2. ruchy chcące dokonać zmiany i ruchy chcące powstrzymać zmianę, 3. ruchy skierowane na zmianę struktur społecznych i ruchy skierowane na zmianę jednostek, 4. ruchy zorientowane na normy i ruchy zorientowane na wartości, 5. ruchy reformatorskie i ruchy radykalne, 6. ruchy postępowe i ruchy konserwatywne.
Przeanalizuj tekst źródłowy i wykonaj polecenie.
Ruch społeczny obywateli nauki jako przykład ruchów akademickich wprowadzających zmianę kulturowąObywatele zajmują się agitowaniem w swojej sprawie (a właściwie w sprawach polskiej nauki), dyskutują o nich także w mediach (korzystając z internetowych narzędzi, ale też w radio czy telewizji). Biorą na siebie rolę rzeczników polskiej nauki, wchodząc w polemiki z innymi grupami podejmującymi temat reform nauki. Obywatele opiniują działania instytucji kontrolnych i sterujących w nauce, np. dotyczące projektu studiów doktoranckich, parametryzacji, zadań i roli Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów, formy konkursów dotujących badania naukowe. Prowadzą też badania na temat polskiej nauki, np. dotyczące warunków pracy osób zatrudnionych na uczelniach. Zajmują się promowaniem akademickich dobrych praktyk, apelując o szczególną uwagę wobec problemu dyskryminacji, nadużywania władzy i nieprzestrzegania przepisów prawa, lobbingu, kradzieży intelektualnej, ale także nieprzejrzystych i pozamerytorycznych kryteriów oceny pracowników. Potępiają bierne i konformistyczne postawy, boleją nad zwalczaniem zaangażowania akademików. Widać w tym różnorodność zainteresowań obywateli, którzy poprawę jakości pracy uczonych widzą w szerszej perspektywie – rodzinnej, towarzyskiej, kulturalnej, ale też w społeczności lokalnej.
Źródło: Anna M. Kola, Ruch społeczny obywateli nauki jako przykład ruchów akademickich wprowadzających zmianę kulturową, „Rocznik Pedagogiczny” 2015, nr 38.