Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rozwiazywanie trudniejszych nierówności liniowych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje trudniejsze nierówności metodą nierówności równoważnych
dopisuje do nierówności liczbę lub wyrażenie algebraiczne, aby nierówność spełniała określony warunek
przeprowadza rozumowania związane z analizą nierówności liniowych, formułuje wnioski i uzasadnia ich poprawność
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
dyskusja
konkurs zadaniowy
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z przykładami zadań umieszczonymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualne oglądają film samouczek. Następnie wspólnie, pod kierunkiem nauczyciela analizują rozwiązania przykładów. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i odpowiada na konkretne pytania uczniów.
Uczniowie w grupach 4 osobowych rozwiązują ćwiczenia, uczestnicząc w konkursie zadaniowym.
Grupa, która pierwsza poprawnie rozwiąże zadania otrzymuje ocenę bardzo dobry.
Uczniowie wspólnie omawiają odpowiedzi i ewentualne problemy związane z rozwiązaniami.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące rozwiązywania nierówności, które pojawiły się w ćwiczeniach interaktywnych.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Rozwiązanie zadań umieszczonych w poleceniach pod filmem samouczkiem.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Film samouczek może być wykorzystany przez chętnych uczniów do samodzielnego przygotowania własnej prezentacji multimedialnej pokazującej rozwiązywanie nierówności zawierających wzory skróconego mnożenia.