Dla nauczyciela
Autor: Damian Stelmach
Przedmiot: Informatyka
Temat: Podstawowe operacje w systemie Linux
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Scharakteryzujesz konsolę systemową.
Wyjaśnisz, dlaczego warto stosować polecenia konsoli w typowych zadaniach administracyjnych.
Przeanalizujesz podstawowe polecenia służące do zarządzania użytkownikami i grupami użytkowników.
Zarządzisz użytkownikami i grupami za pomocą konsoli.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu; z zainstalowanym systemem operacyjnym Linux (Ubuntu lub wybrany odpowiednik).
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Podstawowe operacje w systemie Linux”. Uczniowie mają zapoznać się z treściami w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi również o wykonanie ćwiczenia nr 1.
Faza wstępna:
Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat lekcji. Przedstawia cele zajęć oraz kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Uczniowie tworzą pytania dotyczące tematu zajęć, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Przeczytaj”. W ramach sprawdzenia przygotowania do zajęć prosi wybraną osobę o omówienie rozwiązania ćwiczenia nr 1. Jeżeli zaistnieje taka potrzeba, uczniowie ponownie oglądają film odnoszący się do tego zadania.
Pozostając w sekcji „Przeczytaj” uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią ćwiczeń nr 2‑5 i wspólnie analizują kolejne kroki rozwiązania postawionego problemu. Następnie powtarzają je na swoich komputerach.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Infografika”. Nauczyciel omawia kolejne kroki.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy czteroosobowe. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1‑5 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z inną grupą.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 6‑8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla systemu operacyjnego Linux (Ubuntu lub wybrany odpowiednik).
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Infografika” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.