Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Liczba zdarzeń w doświadczeniach losowych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
XII. Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa liczbę zdarzeń sprzyjających danemu zdarzeniu
wyznacza liczbę zdarzeń elementarnych danego doświadczenia losowego
wykorzystuje regułę mnożenia oraz regułę dodawania do zliczania obiektów kombinatorycznych
przedstawia graficznie przebieg doświadczenia wieloetapowego
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
rybki w akwarium
praca z ekspertem
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
W domu wybrana grupa uczniów – ekspertów – miała za zadanie przygotowanie mini wystąpień mających na celu przypomnienie wzorów, twierdzeń i sposobów wyznaczania liczby obiektów kombinatorycznych.
Początek zajęć jest prowadzony metodą „rybki w akwarium”. Uczniowie przysłuchują się dyskusji (wzbogaconej prezentacjami) prowadzonej przez uczniów – ekspertów, przypominającej najważniejsze sposoby zliczania obiektów kombinatorycznych.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w małych grupach. Pod kierunkiem ekspertów zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” i rozwiązują ćwiczenia interaktywne.
Podsumowaniem tej części zajęć jest opracowanie i rozwiązanie przez każdą grupę zadania, którego rozwiązanie wymaga zastosowania zasady włączeń i wyłączeń dla trzech zbiorów danych. Mogą przy tym korzystać z infografiki.
Każda z grup prezentuje swoje zadanie na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Eksperci omawiają pracę grup, którymi kierowali, wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest napisanie co najmniej dwóch przykładów praktycznego wykorzystania sposobów określania liczby zdarzeń elementarnych/sprzyjających danym zdarzeniom.
Materiały pomocnicze:
Podzbiory zbioru skończonego (treść podstawowa)Podzbiory zbioru skończonego (treść podstawowa)
Reguła mnożenia, reguła dodawaniaReguła mnożenia, reguła dodawania
Wskazówki metodyczne:
Infografikę można wykorzystać w czasie zajęć poświęconych działaniom na zbiorach.