Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Kinga Kurowska
Przedmiot: Język obcy nowożytny nauczany jako drugi (język rosyjski)
Temat zajęć: На обма́не далеко́ не уе́дешь / Kłamstwo ma krótkie nogi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, III klasa, poziom językowy A2+
Podstawa programowa
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśni po rosyjsku, czym jest kłamstwo;
zapozna się z pojęciem „niewinne kłamstwo” i poda jego przykłady w życiu codziennym;
napisze, czym jest dla niego kłamstwo.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
aktywnie uczestniczy w procesie uczenia się;
dokonuje samooceny umiejętności językowych, rozwija kompetencje językowe i komunikacyjne;
wykorzystuje w naturalnych sytuacjach językowych poznane struktury gramatyczne i leksykalne.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście);
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części);
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu);
strategie metakognitywne - utrwalanie i łączenie nowych informacji z uzyskanymi wcześniej;
strategie społeczne - współpraca z innymi uczniami.
Metody/techniki nauczania:
Metody:
cyfrowa,
praktyczna,
podająca,
audiolinwalna,
kognitywna.
Techniki:
praca z użyciem komputera,
ćwiczenia przedmiotowe,
praca z tekstem, wyjaśnienie,
pracą z mapą pojęć,
dyskusja w parach/na forum.
Formy zajęć:
praca w parach.
praca indywidualna.
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputer,
laptop lub tablet z dostępem do internetu,
tablica multimedialna/projektor multimedialny,
głośniki lub słuchawki,
materiały piśmiennicze.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapisali na karteczkach samoprzylepnych swoje definicje prawdy i kłamstwa. Następnie kartki zostają przyklejone do tablicy. Na forum klasy następuje dyskusja na temat prawdy i kłamstwa. Uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie: Czy kłamstwo jest zawsze gorsze od prawdy?
Nauczyciel informuje uczniów, jaki jest temat zajęć, jakie słownictwo poznają uczniowie i w jaki sposób będą mogli wykorzystać zdobytą wiedzę. Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału oraz o krótki komentarz do zawartych tam informacji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie odczytują tekst źródłowy. Nieznane słowa sprawdzają w słowniku lub pytają o nie siebie nawzajem w parach. Nauczyciel prosi jednego z uczniów o podsumowanie tekstu.
Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia do tekstu nr 1 i 2, a ćwiczenie nr 3 – indywidualnie.
Uczniowie zapoznają się z grą edukacyjną. Grają w nią w parach lub w kilkuosobowych grupach. Następnie utrwalają poznane słownictwo, wykonując ćwiczenia interaktywne.
Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia 1–6 w sekcji „Sprawdź się” – mogą pracować w kilkuosobowych grupach. Nauczyciel podsumowuje wypowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie nr 7 (otwarte) polegające na tłumaczeniu podanych zdań. Nauczyciel prosi chętne osoby o odczytanie odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel rozdaje uczniom kartki z różnymi sentencjami na temat prawdy i kłamstwa. Oto przykład takiej listy. Można ją sporządzić na podstawie jakiejś księgi cytatów lub internetowego serwisu z sentencjami.
Cyceron
Wrogowie często mówią prawdę, przyjaciele nigdy.
Jan Paweł II (Karol Wojtyła)
Wolności nie można tylko posiadać, nie można jej zużywać. Trzeba ją stale zdobywać i tworzyć przez prawdę.
Mark Twain
Nigdy nie mów prawdy ludziom, którzy na nią nie zasługują.
Oscar Wilde
Powiedzieć komuś całą prawdę – to czasami więcej niż obowiązek, to przyjemność.
Emil Zola
Dziełami wielkimi i moralnymi są tylko dzieła prawdy.
Baruch Spinoza
Nie istnieją kłamstwa, a jedynie kalekie prawdy.
Stefan Kisielewski
Kłamstwo wynika ze zwątpienia w atrakcyjność prawdy
Morgan Charles Langbridge
Kłamstwo zabija przyjaźń, prawda zabija miłość.
Stendhal
Kłamstwo jest jedyną ucieczką słabych.
George Byron
Czym w końcu jest kłamstwo? Prawdą w masce.
Seneka Młodszy
Kłamią niewolnicy, wolni mówią prawdę.
Henryk Ibsen
Odbierz przeciętnemu człowiekowi jego kłamstwo życia, a wziąłeś mu zarazem całe szczęście.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie: Czy któraś z tych sentencji mogłaby stanowić podsumowanie dzisiejszych zajęć? Dlaczego?
Praca domowa:
W ramach pracy domowej uczniowie wykonują pisemnie ćwiczenia nr 8 z sekcji Sprawdź się. Na następnej lekcji nauczyciel sprawdza prace i ocenia je pod względem poprawności zastosowania form gramatycznych, użycia poznanego na lekcji słownictwa oraz pod względem efektywności realizowania celów komunikacyjnych.
Zadanie dodatkowe: Wybierz z listy sentencji tę, z którą najbardziej się zgadzasz. Rozwiń zawartą w niej myśl i uzasadnij swoje zdanie.
Materiały pomocnicze:
karteczki samoprzylepne.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium
Każdy uczeń może przygotować po 5–10 pytań podobnych do tych, które zawiera gra edukacyjna. Na kolejnej lekcji uczniowie wymieniają się pytaniami i odpowiadają na nie.