Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Wioleta Kopek‑Putała
Przedmiot: chemia
Temat: Nomenklatura alkenów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIII. Węglowodory. Uczeń:
1) podaje nazwy systematyczne węglowodorów (alkanu, alkenu i alkinu – do 10 atomów węgla w cząsteczce – oraz węglowodorów aromatycznych: benzenu, toluenu, ksylenów) na podstawie wzorów strukturalnych lub półstrukturalnych (grupowych); rysuje wzory węglowodorów na podstawie ich nazw.
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory. Uczeń:
1) podaje nazwy systematyczne węglowodorów (alkanu, alkenu i alkinu – do 10 atomów węgla w cząsteczce – oraz węglowodorów cyklicznych i aromatycznych) na podstawie wzorów strukturalnych, półstrukturalnych (grupowych) lub uproszczonych; rysuje wzory węglowodorów na podstawie ich nazw; podaje nazwy systematyczne fluorowcopochodnych węglowodorów na podstawie wzorów strukturalnych lub półstrukturalnych (grupowych); rysuje ich wzory strukturalne i półstrukturalne (grupowe) na podstawie nazw systematycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia zasady nazewnictwa systematycznego alkenów;
określa nazwę systematyczną dowolnego alkenu;
konstruuje wzór alkenu na podstawie nazwy;
wnioskuje, czy zaproponowana nazwa alkenu jest poprawna.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
modelowanie;
technika bateria;
technika zadań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie. Nauczyciel opowiada uczniom o konieczności stosowania ujednoliconych nazw związków organicznych, uzmysławiając, że podobnie jak w życiu, czasami nawet jedna różna litera ma kolosalne znaczenie i może oznaczać coś innego (np. bdb i db jako oznaczenia ocen szkolnych). Następnie wspólnie z uczniami przypomina o alkanach, jako ważnej grupie związków organicznych, będącej podstawą nazewnictwa innych grup związków organicznych.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Następnie zadaje kilka zadań, na które uczniowie udzielają odpowiedzi pisząc je na komputerach w aplikacjach do testowania. Następnie aplikacja podaje informacje do ucznia o poprawnej lub niepoprawnej odpowiedzi na pytania (zakres zagadnienia: budowa alkenów, różnice pomiędzy alkenami a alkanami, nazewnictwo alkanów)
Czy alkeny należą do węglowodorów nasyconych czy nienasyconych?
Ułóż we właściwej kolejności szereg homologiczny alkanów o nazwach zwyczajowych - butan, etan, metan, propan.
Czy podany sposób numeracji łańcucha głównego jest poprawny?
Czy podany sposób numeracji łańcucha głównego jest poprawny?
Finalna ocena wiedzy wyjściowej może być przedstawiona w postaci grafiki, której liczba wyświetlonych atomów węgla będzie symbolizowała poziom opanowanej wiedzy.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli losowo uczniów na cztery grupy. Prosi uczniów pierwszej grupy, aby podali pięć cyfr od 1‑9 (będą to miejsca, w których przyłączone będą podstawniki), (czynność tę wykonują trzy razy, cyfry w każdym zestawie mogą się raz powtórzyć). Drugą grupę prosi, aby wylosowali po jednej z kart na wzór tradycyjnych kart do gry (na kartach narysowane są np. wzory podstawników - CH=CH-, CHIndeks dolny 33CH=CHCHIndeks dolny 22-, CHIndeks dolny 33-, CHIndeks dolny 33CHIndeks dolny 22CHIndeks dolny 22CHIndeks dolny 22-), (czynność tę wykonują trzy razy, karty mogą się powtarzać). Trzecią grupę prosi, aby do wylosowanych kart z poprzedniej grupy dopasowali nazwy tych podstawników. Uczniowie czwartej grupy mają podać pięć cyfr od 1‑5 (będą to mnożniki – „co to za mnożniki, do czego będą służyć”?).
Uczniowie pracują z e‑materiałem, poznając zasady nazewnictwa alkenów.
Następnie otrzymują od nauczyciela modele kulkowo‑pręcikowe oraz notatki z poprzedniego zadania i na ich podstawie mają zbudować z modeli lub narysować na arkuszu papieru A4 cząsteczkę alkenu według notatek. Jedna z grup może projektować i nazywać węglowodory o najdłuższych atomach węgla, inna o największej liczbie podstawników jednego rodzaju, inna o największej liczbie podstawników różnego rodzaju, a następnie należy je nazwać. Wyniki swojej pracy grupy przekazują do sprawdzenia grupie będącej w najbliższym sąsiedztwie. W przypadku wątpliwości przedstawiciel grupy wyjaśniają, dlaczego grupa zdecydowała się na taką nazwę.
Nauczyciel odsyła uczniów do gry edukacyjnej – praca w parach. Uczniowie zapoznają się z poleceniem i wykonują zadanie.
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. sykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu, daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie na planszy z narysowaną baterią i zaznaczonymi poziomami jej naładowania, np. co 5‑10% zaznaczają małymi samoprzylepnymi kolorowymi karteczkami w jakim stopniu opanowali zagadnienia, wynikające z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji. W przypadku, gdy bateria nie jest naładowana w 100%, zastanawiają się, w jaki sposób podnieść swój poziom posiadanej wiedzy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie lątwe...
Dziś nauczyłam/łem się...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w e‑materiale w sekcji „Sprawdź się” pozostałe ćwiczenia, których nie zdążyli wykonać na lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium można zastosować podczas lekcji powtórzeniowej lub do podsumowania wiadomości z lekcji lub do przyswojenia materiału podczas nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Nauczyciel przygotowuje karty z podstawnikami, arkusze papieru A4, modele kulkowo‑pręcikowe, małe samoprzylepne kolorowe karteczki.