Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Czas katedr. Architektura jako źródło wiedzy o epoce i inspiracja artystyczna
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
wyjaśnia, w jaki sposób architektura wyraża światopogląd typowy dla epoki.
rozpoznaje w tekście literackim środki artystyczne i wyjaśnisz ich funkcje.
analizuje utwory poetyckie, dla których inspiracją była architektura katedr.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Czas katedr. Architektura jako źródło wiedzy o epoce i inspiracja artystyczna”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Audiobook” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na 4 grupy i zapowiada, że za chwilę wspólnie obejrzą film Tomka Bagińskiego Katedra. Prosi, by każda z grup zwróciła szczególną uwagę na inny aspekt filmu: gr. 1 - światło, gr. 2 - muzyka, gr. 3 - montaż, gr. 4 - kreacja postaci, gr. 5 - elementy architektoniczne charakterystyczne dla katedr. Wszystkie grupy powinny zastanowić się nad przesłaniem filmu.
Po prelekcji nauczyciel rozpoczyna dyskusję na temat filmu, wszystkie grupy prezentują swoje spostrzeżenia i dyskutuja o wymowie filmu. Prowadzący przypomina, że jest on inspirowany opowiadaniem Jacka Dukaja pod tym samym tytułem, i poświęca chwilę na przypomnienie tego utworu. Następnie informuje uczniów, że podczas lekcji będą analizowali funkcjonowanie toposu katedry w literaturze.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca, by uczestnicy zajęć, opierając się na swojej wiedzy oraz korzystając z informacji w bloku tekstowym, przypomnieli cechy stylów romańskiego i gotyckiego. Na tablicy powstaje mapa myśli z dwoma centralnymi punktami: styl romański i styl gotycki. Uczniowie uzupełniają ją stopniowo.
Później nauczyciel pyta: jak można interpretować przesłanie zamknięte w architekturze katedr? Uczniowie wypowiadają się swobodnie.
Nauczyciel odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”. Poleca, by uczniowie, nadal pracując w grupach, wykonali polecenia 1 i 2 z tej sekcji.
W ostatniej części tej fazy lekcji każda z grup wykonuje jedno ćwiczenie z sekcji „Sprawdź się”: gr. 1 - ćw. 3, gr. 2 - ćw. 4, gr. 3 - ćw. 5, gr. 4 - ćw. 6, gr. 5 - ćw. 7. Po upływie ustalonego czasu liderzy grup prezentują propozycje odpowiedzi, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność.
Faza podsumowująca:
W dyskusji podsumowującej nauczyciel stawia pytanie: dlaczego katedry gotyckie od tak dawna inspirują poetów? uczniowie wypowiadają się swobodnie.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi wybranych uczniów o rozwinięcie zdania: Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się…, nauczyłem się...
Praca domowa:
Wykonaj ćw. 1 lub ćw. 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Aleksandra Okopień‑Sławińska, Semantyka wypowiedzi poetyckiej, Kraków 2001.
Zenon Uryga, Odbiór liryki w klasach maturalnych, w: Metodyka literatury, tom 2, wybór i oprac. J. Pachecka, A. Piątkowska, K. Sałkiewicz, Warszawa 2002.
Tomek Bagiński, Katedra, film animowany z 2002 r., dostępny w internecie.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.