Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kosińska‑Pułka
Przedmiot: język polski
Temat: Wnuk romantyków – romantyczne inspiracje w twórczości Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
13) porównuje utwory literackie lub ich fragmenty, dostrzega kontynuacje i nawiązania w porównywanych utworach, określa cechy wspólne i różne;
15) wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, szczególnie kontekst historycznoliteracki, historyczny, polityczny, kulturowy, filozoficzny, biograficzny, mitologiczny, biblijny, egzystencjalny;
16) rozpoznaje obecne w utworach literackich wartości uniwersalne i narodowe; określa ich rolę i związek z problematyką utworu oraz znaczenie dla budowania własnego systemu wartości.
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
7) rozpoznaje słownictwo o charakterze wartościującym; odróżnia słownictwo neutralne od słownictwa o zabarwieniu emocjonalnym, oficjalne od potocznego.
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
rozpozna wartości uniwersalne obecne zarówno w dziełach romantyków, jak i w poezji związanej z okresem II wojny światowej,
zbada nawiązania do romantyzmu w poezji Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
przeanalizuje poglądy historiozoficzne Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
metoda poglądowa;
rozmowa kontrolowana;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem literackim.
Formy zajęć
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego,
analizowanie utworów,
samokształcenie.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica/ kartka papieru, pisak/kreda;
nagrania poezji śpiewanej;
kadry z filmu.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
1. Uczniowie zapoznają się z życiorysem i legendą jednego z Kolumbów – Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
2. Słuchają wybranego utworu z tekstem Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, np. w wykonaniu Ewy Demarczyk.
3. Rozmawiają o tragizmie pokolenia Kolumbów, których życie zmusiło do rezygnacji z marzeń i złożenia ofiary z samych siebie.
4. Przedstawienie celu zajęć i podanie tematu.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie na podstawie e‑materiałów analizują wpływ domu z tradycjami (syn legionisty‑piłsudczyka oraz wnuk powstańca styczniowego) na ukształtowanie światopoglądu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego.
2. Zapoznają się z umieszczoną w e‑materiałach harmonią interaktywną i na jej podstawie opisują wpływ tradycji romantycznej na światopogląd poetycki Krzysztofa Kamila Baczyńskiego. Wyliczają poszczególne zagadnienia i krótko je omawiają. Są to:
rola artysty,
rola wyobraźni,
apokalipsa spełniona,
motywy fantastyczne,
refleksja historiozoficzna,
baśniowość skontrastowana z grozą rzeczywistości,
motywy romantyczne w wierszach poety (walka, miłość i sens dziejów).
3. Uczniowie zapoznają się z umieszczonym w e‑materiałach medium bazowym i na podstawie mapy myśli ilustrującej romantyczne inspiracje twórczości Krzysztofa Kamila Baczyńskiego zapisują tytuły dzieł reprezentujących umieszczone na mapie hasła.
4. Wykonują ćwiczenie 3 z e‑materiałów.
5. Uczniowie we fragmencie wiersza Autobiografia Krzysztofa Kamila Baczyńskiego dostrzegają związki z Improwizacją z III cz. Dziadów Adama Mickiewicza, a następnie wskazują elementy łączące oba teksty oraz te, które je różnią.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel zapisuje na tablicy zdanie:
Na kanwie tradycji romantycznej Krzysztof Kamil Baczyński stworzył własny poetycki świat oddający grozę czasu, w którym żył.
Chętni uczniowie, analizując wybrane wiersze, interpretują to stwierdzenie.
2. Uczniowie zapoznają się z fragmentem wiersza Krzysztofa Kamila Baczyńskiego pt. Autobiografia i analizują występujące w nim elementy wywołujące grozę - wykonują ćwiczenie 2 z e‑materiałów.
3. Formułują tezę historiozoficzną zawartą w wierszu Mazowsze oraz dwa argumenty, jakimi podmiot liryczny uzasadnia tę tezę. Każdy argument opatrują przykładem – cytatem z tekstu.
4. Uczniowie słuchają piosenki Czesława Mozila Baczyński i dyskutują na zasadzie burzy mózgów, czy jej wykonanie można uznać za hołd dla poety.
Zadanie domowe
Nauczyciel na podstawie e‑materiałów formułuje polecenie pracy domowej.
1. Przyjaciel Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, poeta i krytyk literacki Jerzy Zagórski nadał artykułowi wspomnieniowemu o nim tytuł Śmierć Słowackiego. Udowodnij podobieństwo obu poetów, analizując dwa ich wybrane wiersze. Poszukaj informacji na temat biografii Juliusza Słowackiego i wypisz pięć powodów, dla których można porównywać Baczyńskiego ze Słowackim.
Materiały pomocnicze
Jerzy Zagórski, Śmierć Słowackiego, [w:] Żołnierz, poeta, czasu kurz. Wspomnienia o Krzysztofie Kamilu Baczyńskim, red. Z. Wasilewski, Kraków 1970.
Czesław Mozil i Mela Koteluk, Pieśń o szczęściu z albumu Baczyński (2013 r.)
Film Baczyński w reżyserii Kordiana Piwowarskiego
Wskazówki metodyczne do wykorzystania multimedium bazowego
Uczniowie każdą myśl zapisaną na mapie myśli mogą analizować w kontekście wybranych wierszy i doświadczenia pokolenia Kolumbów.