Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Freud i Jung

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

I. Człowiek w społeczeństwie.

Uczeń:

1. charakteryzuje klasyczne koncepcje osobowości.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia znaczenie kategorii podświadomości;

  • analizuje podstawowe elementy myśli Zygmunta Freuda oraz Carla Gustava Junga.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • dyskusja za i przeciw.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed zajęciami dwie trzyosobowe grupy uczniów przygotowują prezentacje:

  • grupa pierwsza: „Filozofia podmiotu u Zygmunta Freuda”. Materiałem źródłowym może być książka Zofii Rosińskiej Freud lub inna pozycja wskazana przez nauczyciela;

  • grupa druga: „Teoria archetypów kulturowych Carla Gustava Junga”. Materiałem źródłowym może być książka Henryka Machonia Przewodnik po myśli Carla Gustava Junga lub inna pozycja wskazana przez nauczyciela.

Faza wstępna

1. Dyskusja wprowadzająca: „Jak postrzegany by człowiek, zanim pojawiły się teorie Zygmunta Freuda i Carla Gustava Junga?”. Chętni uczniowie zabierają głos i przedstawiają swoje opinie.

2. Nauczyciel przedstawia cele i przedmiot zajęć.

Faza realizacyjna

1. Troje uczniów przedstawia przygotowaną przed zajęciami prezentację na temat „Filozofia podmiotu u Zygmunta Freuda”.

2. Troje uczniów przedstawia przygotowaną przed zajęciami prezentację na temat „Teoria archetypów kulturowych Carla Gustava Junga”.

3. Po wysłuchaniu prezentacji uczniowie zadają pytania osobom, które je wygłosiły. Nauczyciel ocenia wystąpienia oraz dyskusję.

4. Praca z audiobookiem. Po wysłuchaniu materiału uczniowie w parach wykonują załączone do niego ćwiczenie – przygotowanie argumentów do dyskusji za i przeciw na temat tego, czy teorie Freuda i Junga są nadal aktualne.

5. Dyskusja za i przeciw. Po jej zakończeniu chętne osoby przedstawiają wnioski.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel wyjaśnia znaczenie koncepcji Freuda i Junga dla rozwoju myśli politycznej w XX i XXI w. Wskazuje na problematyczność pojęcia „racjonalizmu w polityce”.

2. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Zofia Rosińskia, Freud, Warszawa 1993.

  • Henryk Machoń, Przewodnik po myśli Carla Gustava Junga, Warszawa 2017.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze uzupełnienia głównego tematu.