Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia i teraźniejszość, Historia
Temat: Polska w nowych granicach
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje skalę zniszczeń i strat poniesionych przez Polskę w wyniku II wojny światowej;
ocenia następstwa zmian granic Polski po II wojnie światowej;
charakteryzuje skalę i przebieg migracji po II wojnie światowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Polska w nowych granicach”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i następnie rozwiązanie ćwiczenia nr 1 zawartego w sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie prezentacji na podstawie informacji zawartych w sekcji „Przeczytaj”, a dotyczących kształtu powojennej Polski i skutków II wojny. Prezentacja może przybrać różne formy, może to być prezentacja ustna, prezentacja multimedialna, prezentacja z wykorzystaniem wytworów plastycznych ucznia. Wybór formy prezentacji nauczyciel określa przy jej zadawaniu lub pozostawia go uczniowi.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu, sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem i wykonali zadane ćwiczenie. Jeśli odpowiedzi uczniów bardzo się różnią lub ćwiczenie okazało się trudne, nauczyciel omawia je na forum. Następnie poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranej osobie (lub ochotnikowi) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacji uczniowie krótko dyskutują o prezentacji, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje, udziela też uczniom informacji zwrotnej. W prezentacjach powinny znaleźć się informacje dotyczące m.in.: nowego przebiegu granic, strat terytorialnych Polski, zmian demograficznych, repatriacji i migracji, zniszczeń wojennych.
Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 2: „Przedstaw proces kształtowania się granicy polsko‑radzieckiej”. Poleca uczniom, aby podzielili się na 4‑osobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po emisji pierwszego filmu i ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Nauczyciel odtwarza drugi z filmów, a następnie, nawiązując do polecenia 5, zadaje uczniom pytabie: Czy masowe przesiedlenia i migracje po II wojnie światowej były możliwe do uniknięcia? Uczniowie krótko dyskutują.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Sprawdź się”, które zostały wyświetlone na tablicy. Nauczyciel śledzi na platformie postępy uczestników zajęć, sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.
Ćwiczenie 6 wyświetlone przez nauczyciela na tablicy uczniowie wykonują indywidualnie. Analizują tekst źródłowy, konsultują swoje rozwiązania z koleżanką lub kolegą i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Omówienie ćwiczenia na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się” oraz „Film edukacyjny”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów. Ocenia też przedstawione prace uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
Czubiński A., Dzieje najnowsze Polski. Polska Ludowa (1944–1989), Poznań 1992.
Kaczmarek R., Historia Polski 1914–1989, Warszawa 2010.
Roszkowski W., Historia Polski 1914–2015, Warszawa 2017.
Bergchauzen J., Zasiedlenie i zagospodarowanie ziem zachodnich 1945–1948, „Mówią Wieki” 4/1974.
Bojarski A., Jaka Warszawa? Odbudowa stolicy przedmiotem krytyki opozycji, „Mówią Wieki” 12/2019.
Całka M., Exodus, Wysiedlenie ludności niemieckiej z Polski po II wojnie światowej, „Mówią Wieki” 2/1993.
Eser I., Trzeba pomyśleć o tym, jak wyrzucić te 2 mln Niemców. Polityka wobec Niemców w państwie polskim w latach 1945‑1947, przeł. Rafał Żytyniec, „Mówią Wieki” 7/2019.
Motyka G., Od Wołynia do Akcji „Wisła”, „Mówią Wieki” 9/2008.
Perkowski P., Nie taki sam, ale ten sam. Odbudowa miasta, „Mówią Wieki” wydanie specjalne 3/2013, Gdańsk – miasto wielkiej historii.
Skalimowski A., Wschód‑Zachód. Odbudowa centrum Warszawy, „Mówią Wieki” 8/2010.
Wskazówki metodyczne:
Cały e‑materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. Wtedy uczniowie zapoznają się z informacjami w sekcji „Film edukacyjny” i przygotowują swoje propozycje odpowiedzi. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.