Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wpływ działalności człowieka na atmosferę Ziemi.

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II/III

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy: XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń: 10) przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • podaje przykłady działalności człowieka, których konsekwencje powodują wzrost i spadek temperatury atmosfery ziemskiej,

  • opisuje wpływ chmur na temperaturę atmosfery,

  • wyjaśnia pojęcie sprzężenia zwrotnego i podaje przykłady sprzężeń potęgujących wpływ działalności człowieka na atmosferę.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, burza mózgów, plakaty/mapa myśli, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału, z mapą myśli)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, kartki samoprzylepne, arkusze papieru, pisaki

Materiały pomocnicze

J. Desperak, J. Balon, Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003, s. 635‑640.

G. D. Roth, Pogoda i klimat, Świat Książki, Warszawa 2000.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

  • Wprowadzenie do lekcji – burza mózgów: nauczyciel prosi uczniów, aby na karteczkach samoprzylepnych napisali po jednej szkodliwej substancji, którą człowiek wprowadza do atmosfery w wyniku swojej działalności.

  • Analiza i grupowanie wypisanych substancji, krótka pogadanka na temat źródeł ich wprowadzania.

  • Przedstawienie tematu lekcji i jej celów.

Faza realizacyjna

  • Dyskusja na temat działalności człowieka, których konsekwencje powodują wzrost lub spadek temperatury atmosfery ziemskiej.

  • Podawane przez uczniów przykłady działalności są zapisywane na tablicy.

  • Podział tych działalności, które emitują gazy cieplarniane (powodują wzrost temperatury w troposferze).

  • Poszukiwania działań człowieka, które powodują spadek temperatury w troposferze.

  • Omówienie wpływu jakie odgrywają chmury na temperaturę atmosfery,

  • Krótka dyskusja: czy chmury zwiększają czy obniżają temperaturę w troposferze? (nawiązanie do znaczenia wzrostu ilości pary wodnej w troposferze).

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy (w zależności od liczebności klasy) – zadaniem każdej jest opracowanie mapy myśli dotyczącej przyczyn i skutków podanego efektu działalności człowieka.

  • Każdej grupie nauczyciel przydziela jeden z efektów działalności człowieka, który przyczynia się do wzrostu lub spadku temperatury w atmosferze. W celu wykorzystania e‑materiału, powinny to być np. emisja aerozoli atmosferycznych do niższego poziomu troposfery, emisja freonów, emisja metanu, emisja dwutlenku węgla.

  • Uczniowie tworzą mapy myśli; nauczyciel przypomina o szukaniu związków przyczynowo – skutkowych.

  • Po zakończeniu pracy uczniowie przyczepiają swoje mapy myśli do tablicy.

  • Wybrany uczeń z każdej grupy prezentuje opracowaną mapę myśli; nauczyciel podkreśla związki przyczynowo – skutkowe (jeżeli zostały słabo zaznaczone w wypowiedzi ucznia).

  • Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie wykonali mapę myśli znajdującą się w e‑materiale.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji (odwołując się do celów lekcji) i wprowadza uczniów do fazy ćwiczeń.

  • Uczniowie w parach wykonują wybrane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑materiału.

  • Nauczyciel pyta o ewentualne trudności i wyjaśnia je.

  • Uczniowie dzielą się informacjami na temat lekcji np. co im się najbardziej podobało, co było dla nich nową wiedzą, do czego mogą ją wykorzystać.

Praca domowa

  • Utwórz model przyczynowo‑skutkowy dotyczący wpływu dowolnie wybranego rodzaju transportu na atmosferę.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

  • mapa myśli może zostać wykorzystana podczas lekcji o przykładach działań na rzecz ochrony geo- i bioróżnorodności (zakres rozszerzony XVIII. 10),

  • mapa myśli może zostać wykorzystana również podczas lekcji dotyczących geozagrożeń meteorologicznych i klimatycznych (zakres rozszerzony XVIII. 1),

  • mapa myśli może zostać wykorzystana także na lekcjach powtórzeniowych w zakresie podstawowym i rozszerzonym dotyczących wpływu działalności człowieka na środowisko.