Strona główna
Liceum ogólnokształcące i technikum
Geografia
Wpływ działalności człowieka na atmosferę Ziemi
Sprawdź się
Powrót
Wróć do informacji o e-podręczniku
Wydrukuj
Pobierz materiał do PDF
Pobierz materiał do EPUB
Pobierz materiał do MOBI
Zaloguj się, aby dodać do ulubionych
Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał
Zaloguj się, aby udostępnić materiał
Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Oceń projekt
Mapa myśli
Dla nauczyciela
Sprawdź się
1
Pokaż ćwiczenia:
R6rkaDupuNtoW
1
Ćwiczenie
1
Zaznacz, który z poniższych związków chemicznych lub gazów dostaje się do atmosfery tylko za sprawą działalności człowieka.
Możliwe odpowiedzi: 1. para wodna, 2. ozon, 3. freony, 4. dwutlenek węgla
RS7XnXolekvnn
1
Ćwiczenie
2
Opisz, jak powstają smugi kondensacyjne.
Opisz, jak powstają smugi kondensacyjne.
R15jMl7MwCtWw
(Uzupełnij).
R1Ol2ZI9s1j46
2
Ćwiczenie
3
Przyporządkuj czynniki antropogeniczne powodujące bezpośrednio lub pośrednio wzrost/spadek temperatury troposfery do odpowiedniej grupy.
Powodujące wzrost temperatury:
Możliwe odpowiedzi: 1. transport morski, 2. uprawy ryżu, 3. depozycja sadzy na śniegu, 4. dostawa aerozoli – jader kondensacji chmur piętra niskiego, 5. powiększanie się dziury ozonowej, 6. chów krów, 7. rozwój transportu i przemysłu
Powodujące spadek temperatury:
Możliwe odpowiedzi: 1. transport morski, 2. uprawy ryżu, 3. depozycja sadzy na śniegu, 4. dostawa aerozoli – jader kondensacji chmur piętra niskiego, 5. powiększanie się dziury ozonowej, 6. chów krów, 7. rozwój transportu i przemysłu
Przyporządkuj czynniki antropogeniczne powodujące bezpośrednio lub pośrednio wzrost/spadek temperatury troposfery do odpowiedniej grupy.
Powodujące wzrost temperatury:
Możliwe odpowiedzi: 1. transport morski, 2. uprawy ryżu, 3. depozycja sadzy na śniegu, 4. dostawa aerozoli – jader kondensacji chmur piętra niskiego, 5. powiększanie się dziury ozonowej, 6. chów krów, 7. rozwój transportu i przemysłu
Powodujące spadek temperatury:
Możliwe odpowiedzi: 1. transport morski, 2. uprawy ryżu, 3. depozycja sadzy na śniegu, 4. dostawa aerozoli – jader kondensacji chmur piętra niskiego, 5. powiększanie się dziury ozonowej, 6. chów krów, 7. rozwój transportu i przemysłu
R1A1ASHI1gkqf
1
Ćwiczenie
4
Uzupełnij tekst.
Ozon 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej chroni przed przedostawaniem się do powierzchni Ziemi szkodliwego promieniowania UV-B. Freony, związki pochodzenia 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej, ulegają rozpadowi w atmosferze, w wyniku czego powstaje chlor, który rozbija cząsteczki 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej. Zjawisko to nosi nazwę 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej. Z kolei ozon 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej jest gazem wtórnym, który powstaje na skutek zwiększonej dostawy zanieczyszczeń, których źródłem są m.in. przemysł i transport.
Uzupełnij tekst.
Ozon 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej chroni przed przedostawaniem się do powierzchni Ziemi szkodliwego promieniowania UV-B. Freony, związki pochodzenia 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej, ulegają rozpadowi w atmosferze, w wyniku czego powstaje chlor, który rozbija cząsteczki 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej. Zjawisko to nosi nazwę 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej. Z kolei ozon 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej jest gazem wtórnym, który powstaje na skutek zwiększonej dostawy zanieczyszczeń, których źródłem są m.in. przemysł i transport.
RyixPWPWIbeNY
1
Ćwiczenie
5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie
6
R1Genpw7EfBaa
Podaj, jakie dwa typy chmur powodują wzrost temperatury.
Podaj, jakie dwa typy chmur powodują wzrost temperatury.
Źródło:
Grafiki:
Pixabay License
, https://pixabay.com/pl/service/terms/#license, [
online
], dostępny w internecie: https://pixabay.com.
RcUW3APrtGgPI
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1Hsz4uMNRmYv
3
1
Ćwiczenie
7
Ilustracja przedstawia wykres średnich miesięcznych temperatur w kolejnych latach w lipcu i w sierpniu w Poznaniu w latach 1966-2017. Krzywa lipca i stycznia ma liczne wahania. Na wykresie poprowadzono liniową lipca i stycznia, to linie równoległe do osi X - w lipcu na wysokości około 17,5 stopnia Celsjusza, w grudniu na wysokości około -2,5 stopnia Celsjusza. Najniższe temperatury w styczniu odnotowano w roku 1988. Najwyższe średnie przypadają w 1975 roku, 1983 roku, 1990-1991, 2008 rok. Wynoszą od 3 do 4 stopni Celsjusza, ale w 2008 roku prawie 5 stopni Celsjusza. Największa różnica temperatur przypada na lata 1987-1988, 2006-2007. Krzywa temperatur lipca ma również liczne wahania, ale nie tak duże jak krzywa stycznia. Najniższa temperatura lipca przypada w latach: 1974, 1979, 1997 - wynosi 15 stopni Celsjusza. Najwyższa średnia temperatura lipca przypadają w roku 2007, największa amplituda na lata 2004-2007.
Ilustracja przedstawia wykres średnich miesięcznych temperatur w kolejnych latach w lipcu i w sierpniu w Poznaniu w latach 1966-2017. Krzywa lipca i stycznia ma liczne wahania. Na wykresie poprowadzono liniową lipca i stycznia, to linie równoległe do osi X - w lipcu na wysokości około 17,5 stopnia Celsjusza, w grudniu na wysokości około -2,5 stopnia Celsjusza. Najniższe temperatury w styczniu odnotowano w roku 1988. Najwyższe średnie przypadają w 1975 roku, 1983 roku, 1990-1991, 2008 rok. Wynoszą od 3 do 4 stopni Celsjusza, ale w 2008 roku prawie 5 stopni Celsjusza. Największa różnica temperatur przypada na lata 1987-1988, 2006-2007. Krzywa temperatur lipca ma również liczne wahania, ale nie tak duże jak krzywa stycznia. Najniższa temperatura lipca przypada w latach: 1974, 1979, 1997 - wynosi 15 stopni Celsjusza. Najwyższa średnia temperatura lipca przypadają w roku 2007, największa amplituda na lata 2004-2007.
R12jw3YDGlxV7
3
Ćwiczenie
8
Ustaw w poprawnej kolejności poniższe procesy zachodzące w systemie klimatycznym tak, aby utworzyły dodatnie sprzężenie zwrotne w atmosferze.
Elementy do uszeregowania: 1. Pochłanianie większej ilości energii, wzrost temperatury atmosfery., 2. Spadek albedo obszarów, na których wcześniej zalegał lód i śnieg., 3. Intensyfikacja topnienia czap lodowych., 4. Dalszy wzrost tempa topnienia czap lodowych., 5. Wzrost temperatury atmosfery spowodowany zwiększoną emisją gazów cieplarnianych.
Ustaw w poprawnej kolejności poniższe procesy zachodzące w systemie klimatycznym tak, aby utworzyły dodatnie sprzężenie zwrotne w atmosferze.
Elementy do uszeregowania: 1. Pochłanianie większej ilości energii, wzrost temperatury atmosfery., 2. Spadek albedo obszarów, na których wcześniej zalegał lód i śnieg., 3. Intensyfikacja topnienia czap lodowych., 4. Dalszy wzrost tempa topnienia czap lodowych., 5. Wzrost temperatury atmosfery spowodowany zwiększoną emisją gazów cieplarnianych.