Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R6rkaDupuNtoW1
Ćwiczenie 1
Zaznacz, który z poniższych związków chemicznych lub gazów dostaje się do atmosfery tylko za sprawą działalności człowieka. Możliwe odpowiedzi: 1. para wodna, 2. ozon, 3. freony, 4. dwutlenek węgla
RS7XnXolekvnn1
Ćwiczenie 2
Opisz, jak powstają smugi kondensacyjne.
R15jMl7MwCtWw
(Uzupełnij).
R1Ol2ZI9s1j462
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj czynniki antropogeniczne powodujące bezpośrednio lub pośrednio wzrost/spadek temperatury troposfery do odpowiedniej grupy. Powodujące wzrost temperatury: Możliwe odpowiedzi: 1. transport morski, 2. uprawy ryżu, 3. depozycja sadzy na śniegu, 4. dostawa aerozoli – jader kondensacji chmur piętra niskiego, 5. powiększanie się dziury ozonowej, 6. chów krów, 7. rozwój transportu i przemysłu Powodujące spadek temperatury: Możliwe odpowiedzi: 1. transport morski, 2. uprawy ryżu, 3. depozycja sadzy na śniegu, 4. dostawa aerozoli – jader kondensacji chmur piętra niskiego, 5. powiększanie się dziury ozonowej, 6. chów krów, 7. rozwój transportu i przemysłu
R1A1ASHI1gkqf1
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst. Ozon 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej chroni przed przedostawaniem się do powierzchni Ziemi szkodliwego promieniowania UV-B. Freony, związki pochodzenia 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej, ulegają rozpadowi w atmosferze, w wyniku czego powstaje chlor, który rozbija cząsteczki 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej. Zjawisko to nosi nazwę 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej. Z kolei ozon 1. stratosferyczny, 2. antropogenicznego, 3. troposferyczny, 4. ozonu, 5. dziury ozonowej jest gazem wtórnym, który powstaje na skutek zwiększonej dostawy zanieczyszczeń, których źródłem są m.in. przemysł i transport.
RyixPWPWIbeNY1
Ćwiczenie 5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
2
Ćwiczenie 6
R1Genpw7EfBaa
Podaj, jakie dwa typy chmur powodują wzrost temperatury.
Źródło: Grafiki: Pixabay License, https://pixabay.com/pl/service/terms/#license, [online], dostępny w internecie: https://pixabay.com.
RcUW3APrtGgPI
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1Hsz4uMNRmYv31
Ćwiczenie 7
Ilustracja przedstawia wykres średnich miesięcznych temperatur w kolejnych latach w lipcu i w sierpniu w Poznaniu w latach 1966-2017. Krzywa lipca i stycznia ma liczne wahania. Na wykresie poprowadzono liniową lipca i stycznia, to linie równoległe do osi X - w lipcu na wysokości około 17,5 stopnia Celsjusza, w grudniu na wysokości około -2,5 stopnia Celsjusza. Najniższe temperatury w styczniu odnotowano w roku 1988. Najwyższe średnie przypadają w 1975 roku, 1983 roku, 1990-1991, 2008 rok. Wynoszą od 3 do 4 stopni Celsjusza, ale w 2008 roku prawie 5 stopni Celsjusza. Największa różnica temperatur przypada na lata 1987-1988, 2006-2007. Krzywa temperatur lipca ma również liczne wahania, ale nie tak duże jak krzywa stycznia. Najniższa temperatura lipca przypada w latach: 1974, 1979, 1997 - wynosi 15 stopni Celsjusza. Najwyższa średnia temperatura lipca przypadają w roku 2007, największa amplituda na lata 2004-2007.
R12jw3YDGlxV73
Ćwiczenie 8
Ustaw w poprawnej kolejności poniższe procesy zachodzące w systemie klimatycznym tak, aby utworzyły dodatnie sprzężenie zwrotne w atmosferze. Elementy do uszeregowania: 1. Pochłanianie większej ilości energii, wzrost temperatury atmosfery., 2. Spadek albedo obszarów, na których wcześniej zalegał lód i śnieg., 3. Intensyfikacja topnienia czap lodowych., 4. Dalszy wzrost tempa topnienia czap lodowych., 5. Wzrost temperatury atmosfery spowodowany zwiększoną emisją gazów cieplarnianych.