Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Systemy polityczne świata
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
3) przedstawia, odwołując się do współczesnych przykładów, typologie współczesnych monarchii ze względu na pozycję głowy państwa (absolutna, konstytucyjna, parlamentarna); analizuje normy dotyczące sukcesji;
4) charakteryzuje systemy polityczne oparte na współpracy legislatywy i egzekutywy – parlamentarno‑gabinetowy (na przykładzie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) i kanclerski (na przykładzie Republiki Federalnej Niemiec); wykazuje, że elementy tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej;
5) charakteryzuje systemy ze szczególną rolą prezydenta – klasyczny prezydencki (na przykładzie Stanów Zjednoczonych Ameryki) i semiprezydencki/parlamentarno‑prezydencki (na przykładzie Republiki Francuskiej); wykazuje, że elementy drugiego z tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej;
6) charakteryzuje systemy polityczne z zachwianym podziałem władzy – parlamentarno‑komitetowy/rządy konwentu (na przykładzie Konfederacji Szwajcarii) i superprezydencki (na przykładzie Federacji Rosyjskiej); przedstawia instytucjonalne warunki funkcjonowania demokracji w takich systemach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia znaczenie pojęcia system polityczny;
wskazuje elementy systemu politycznego;
omawia jego funkcje;
analizuje klasyfikację systemów politycznych;
charakteryzuje system polityczny funkcjonujący w Rzeczypospolitej Polskiej;
przedstawia przykłady systemów politycznych funkcjonujących na świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa nauczająca;
dyskusja;
praca z mapą.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i prosi o przygotowanie wyznaczonych sposobów klasyfikowania ustrojów politycznych.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu zajęć oraz celów lekcji.
Faza realizacyjna
1. Burza mózgów: system polityczny – próba zdefiniowania pojęcia przez zespół klasowy. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje, które są zapisywane na tablicy jako element notatki z lekcji.
2. Elementy systemu politycznego i ich rola – dyskusja. Uczniowie na podstawie własnej wiedzy charakteryzują poszczególne elementy. Nauczyciel moderuje dyskusję i w razie potrzeby zadaje pytania naprowadzające.
3. Wskazanie funkcji systemu politycznego przez nauczyciela i ich omówienie na forum klasy.
4. Podział systemów politycznych na świecie, ujęcie go w kilku klasyfikacjach prezentowanych przez poszczególne grupy uczniów:
ze względu na reżim polityczny;
ze względu na zasady organizacji aparatu państwowego;
ze względu na strukturę terytorialną państwa;
ze względu na zależności między władzą ustawodawczą a władzą wykonawczą.
Każda grupa zapisuje podstawowe informacje o wybranym sposobie klasyfikowania systemów politycznych na tablicy – będzie to część notatki z lekcji.
5. Analiza mapy interaktywnej prezentującej przykłady systemów politycznych funkcjonujących na świecie.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie wiedzy na temat systemów politycznych świata i ich przykładów. Rozwiązanie ćwiczeń do multimedium.
2. Wykonanie ćwiczeń 1–4 z bloku „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia z bloku „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Małgorzata Podolak, Marek Żmigrodzki, System polityczny i jego klasyfikacje, serwis.wsjo.pl.
Katarzyna Gelles, Polski i niemiecki system polityczny, polska‑niemcy‑interakcje.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Mapę interaktywną można zastosować do przygotowania się do zajęć, lekcji powtórzeniowej lub sprawdzianu.