Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Jakie jest zastosowanie amidów?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:

9) analizuje budowę cząsteczki mocznika (m.in. brak fragmentu węglowodorowego) i wynikające z niej właściwości, wskazuje na jego zastosowania (nawóz sztuczny, produkcja leków, tworzyw sztucznych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje zastosowanie mocznika – najbardziej powszechnego przedstawiciela grupy amidów;

  • przedstawia właściwości pochodnych amidów, znanych na całym świecie, takich jak kevlar, LSD oraz paracetamol;

  • omawia zastosowania amidów.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczenia przedmiotowe;

  • z użyciem komputera;

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących;

  • animacja;

  • burza mózgów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie tematem lekcji. Nauczyciel zadaje pytanie: Jaki jest związek między lekiem przeciwbólowym – paracetamolem – a amidami? Trwa dyskusja.

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół amidów i ich pochodnych.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi, aby uczniowie, na podstawie dotychczasowej wiedzy bądź swoich przeczuć, opowiedzieli, jakie zastosowanie może mieć mocznik. Każda osoba, która wymieni co najmniej jedno prawidłowe zastosowanie, otrzyma plusa z aktywności.

  2. Prowadzący zajęcia dzieli uczniów na pięć grup zadaniowych:

  • I grupa – zastosowanie mocznika w rolnictwie;

  • II grupa – zastosowanie mocznika w systemach samochodowych;

  • III grupa – zastosowanie mocznika w przemyśle chemicznym;

  • IV grupa – materiałach wybuchowych;

  • V grupa – zastosowanie mocznika w medycynie.
    Każda grupa zapoznaje się z informacjami w ramach swojego zagadnienia, korzystając z e‑materiałów (zwłaszcza informacje przedstawione na schemacie interaktywnym), podręcznika tradycyjnego oraz internetu. W opracowaniach grupy zwracają uwagę na budowę wewnętrzną, właściwości i zastosowanie podanych materiałów lub pierwiastków. Efektem pracy powinno być wspólne opracowanie na podstawie dyskusji oraz uczenia się nawzajem.

  1. Na umówiony znak uczniowie tworzą nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znaleźli się eksperci z wszystkich pozostałych grup.

  2. Eksperci kolejno relacjonują to, czego nauczyli się w swoich pierwotnych grupach, czyli ekspert grupy I uczy pozostałych tego, czego się nauczył sam przed chwilą itd. Uczący uczestnicy przekazują wiedzę pozostałym uczniom. Każda z grup w ten sposób zapoznaje się z całym materiałem przewidzianym do realizacji na danej jednostce lekcyjnej.

  3. Eksperci wracają do swoich pierwotnych grup, konfrontują zdobytą wiedzę, uzupełniają, sprawdzają, czy wszyscy posiadają zbieżne informacje w omawianych kwestiach.

  4. Nauczyciel odsyła uczniów do głównego multimedium – samodzielnie analizują animację pt. „Jakie jest zastosowanie amidów?”. Następnie już w parach rozwiązują ćwiczenia. Wyniki sprawdzane są na forum klasy. Prowadzący wyjaśnia ewentualne niezrozumiałe kwestie.

Faza podsumowująca:

  1. Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem cenek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.

  2. Uczniowie podsumowują zdobyte wiadomości rzucając czerwoną kostką SUS – „podsumowanie”, odczytują pytanie i udzielają odpowiedzi.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe zadania z e‑materiału – zestaw ćwiczeń.

Materiały pomocnicze:

  • arkusze A3/A4;

  • flamastry, pisaki;

  • tradycyjne podręczniki;

  • ulotka leku przeciwbólowego – paracetamolu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animację uczniowie mogą wykorzystać przygotowując się do zajęć lub podczas lekcji powtórzeniowej.