Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Oparek

Przedmiot: Język polski

Temat: Behawioryzm w prozie Ernesta Hemingwaya

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
2) rozpoznaje konwencje literackie i określa ich cechy w utworach (fantastyczną, symboliczną, mimetyczną, realistyczną, naturalistyczną, groteskową);
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
6) rozpoznaje w tekstach literackich: ironię i autoironię, komizm, tragizm, humor, patos; określa ich funkcje w tekście i rozumie wartościujący charakter;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
II. Kształcenie językowe.
2. Zróżnicowanie języka. Uczeń:
6) rozpoznaje rodzaje stylizacji (archaizacja, dialektyzacja, kolokwializacja, stylizacja środowiskowa, biblijna, mitologiczna itp.) oraz określa ich funkcje w tekście;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
6) tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach gatunkowych: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym, referat, szkic interpretacyjny, szkic krytyczny, definicja, hasło encyklopedyczne, notatka syntetyzująca;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • omawia cechy behawiorystycznej konwencji literackiej;

  • wskazuje związek behawioryzmu z naturalizmem, realizmem i mimetyzmem;

  • analizuje narrację fragmentów powieści Hemingwaya.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • blurb.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o odczytanie na głos kilku wybranych fragmentów prozy E. Hemingwaya (z powieści Pożegnanie z bronią, Słońce też wschodzi oraz opowiadań). Zachęca ich do podzielenia się na zespoły i wyszukania w internecie informacji na temat powieści i opowiadań, których fragmenty zostały odczytane. Przedstawiciele zespołów przygotowują i wygłaszają krótką prezentację każdego z utworów.

  2. Nauczyciel może zaproponować uczniom wspólne oglądanie Komu bije dzwon – amerykańskiego filmu wojennego z 1943 roku w reżyserii Sama Wooda, zrealizowanego na kanwie powieści Ernesta Hemingwaya (może to być także sugestia pracy domowej).

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał i wprowadza ich w temat lekcji. Wraz z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel robi krótkie wprowadzenie prezentujące sylwetkę pisarza – może rozszerzyć informacje biograficzne zawarte w e‑materiale, a także (odnosząc się do wcześniejszych prezentacji uczniów) podkreślić różnorodną tematykę twórczości Hemingwaya i jej cechy reprezentatywne dla „straconego pokolenia”.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” – zanim przejdą do części odnoszącej się do powieści Komu bije dzwon, nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie wiadomości na temat techniki behawioryzmu w literaturze. Po zapoznaniu się uczniów z fragmentem powieści nauczyciel prosi klasę o wskazanie momentów, w których zauważają zastosowanie tej techniki – w formie swobodnej rozmowy.

  2. Uczniowie przechodzą do sekcji „Słuchowisko” i zapoznają się z materiałem. Następnie dobierają się w pary i wykonują polecenia 1 i 2. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi na forum, a inni uczniowie dopowiadają. Nauczyciel komentuje i ewentualnie rozwija charakterystykę elementów behawioryzmu dokonaną przez uczniów (w ramach polecenia 2).

  3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2, 3, 4, 6 i 7. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi na forum. Nauczyciel ocenia poprawność odpowiedzi.

  4. Ćwiczenie 5 (Wskaż w poniższym fragmencie powieści Hemingwaya cztery cechy języka utworu behawiorystycznego.) uczniowie wykonują w parach. Wybrana osoba prezentuje odpowiedź. Nauczyciel pyta uczniów, czy zgadzają się z jej wyborem i komentuje.

  5. Ćwiczenie 8 może być wykonane indywidualnie lub wspólnie – w formie zabawy w redaktorów. Nauczyciel może poprosić klasę o stworzenie notki reklamowej (tzw. blurba) na okładkę Utworów zebranych Ernesta Hemingwaya. Uczniowie podają swoje propozycje czterech charakterystycznych cechy prozy Ernesta Hemingwaya, które powinny zostać uwzględnione w blurbie. Następnie dzielą się na kilkuosobowe zespoły redaktorów i próbują zredagować notkę reklamową, ujmującą wybrane cechy w atrakcyjny sposób.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi przedstawicieli zespołów o głośne odczytanie blurbów (co stanowi podsumowanie wiedzy na temat konwencji behawioryzmu w prozie Hemingwaya). Nauczyciel komentuje notki stworzone przez uczniów.

  2. Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Zapoznaj się szczegółowo z bogatą biografią Hemingwaya i zastanów się, w jaki sposób życiowe doświadczenia mogły ukształtować styl jego prozy.

  2. Jak można rozumieć tytuł powieści Hemingwaya Komu bije dzwon? Napisz swoje przemyślenia.

Materiały pomocnicze:

  • Ernest Hemingway, audycja Hanny Bielawskiej z cyklu Biografie niezwykłe, Polskie Radio (3.07.2001 r.)

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Audiobook”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.