Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R31TF0ndmtHwF1
Ćwiczenie 1
Behawioryzm to konwencja literacka, która charakteryzuje się m.in.: Możliwe odpowiedzi: 1. ograniczeniem świat przedstawionego do ludzkich działań i słów., 2. unikaniem opisu świadomości bohaterów., 3. rezygnacją z narratorskiego komentarza przedstawianych wydarzeń., 4. przedstawianiem jedynie biologicznych motywacji ludzkich działań.
REdYWz0ajCE5p1
Ćwiczenie 2
Język bohaterów w utworze behawiorystycznym pełni przede wszystkim funkcję: Możliwe odpowiedzi: 1. ujawniania wewnętrznych przeżyć bohaterów., 2. przekonywania innych bohaterów., 3. przedstawiania innych bohaterów., 4. prezentacji ważnych dla utworu idei.
R1irWzzHyvhmW1
Ćwiczenie 3
Wskaż elementy, które łączą behawioryzm literacki z innymi konwencjami mimetycznymi. Możliwe odpowiedzi: 1. Obiektywizacja przedstawienia., 2. Prawdopodobieństwo zdarzeń i postaci., 3. Indywidualizacja języka bohaterów., 4. Codzienność przedstawionych zdarzeń.
RdpVOqtGTeV5X1
Ćwiczenie 4
Wskaż jedną cechę, która różni behawioryzm od naturalizmu. Możliwe odpowiedzi: 1. Brak idealizacji świata., 2. Ograniczenie wszechwiedzy narratora., 3. Neutralność narracji., 4. Uznanie badawczej roli literatury.
21
Ćwiczenie 5

Wskaż w poniższym fragmencie powieści Hemingwaya trzy cechy języka utworu behawiorystycznego.

Ernest Hemingway Komu bije dzwon

– Roberto – odezwał się cicho Cygan.
– Tak, Rafaelu – odpowiedział. Po głosie poznał, że wino podziałało na Cygana. On sam wypił dwa absynty i sporo wina, ale umysł miał jasny i chłodny po pełnym napięcia starciu z Pablem.
– Dlaczegoście nie zabili Pabla? –zapytał bardzo cicho Cygan.
– A czemu miałem go zabić?
– Będziecie musieli, wcześniej czy później. Dlaczego nie dogadzała wam ta chwila?
– Mówicie poważnie?
– A wy myślicie, że na co wszyscy czekali? Jak wam się zdaje, dlaczego kobieta wyprawiła dziewczynę z jaskini? Uważacie, że można będzie dalej tak ciągnąć po tym, co się powiedziało?.

cw5 Źródło: Ernest Hemingway, Komu bije dzwon, tłum. B. Zieliński, Warszawa 1987, s. 69–70.
R1ICRhBHR5ogv
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 6

Spośród wymienionych określeń wybierz te, które dotyczą języka wypowiedzi bohaterów w cytowanym fragmencie.

R4Y6eF3RU25ib
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
ROFCvcPeN9Emz
(Uzupełnij).
Ernest Hemingway Komu bije dzwon

– To wy go wszyscy wspólnie zabijcie. – Que va – odrzekł spokojnie Cygan. –To wasza sprawa. Parę razy spodziewaliśmy się, że go zabijecie. Pablo nie ma przyjaciół.
– Miałem ten zamiar – powiedział Robert Jordan. – Ale się rozmyśliłem.
– Pewnie, każdy to widział. Wszyscy zauważyli wasze przygotowania. Dlaczegoście tego nie zrobili?
– Myślałem, że może to być przykre wam albo kobiecie.
Que va. Kobieta czekała jak kurwa na lepszych gości. Młodszyś, niż się wydajesz.
– Możliwe.
– Zabijcie go teraz.
– To byłoby morderstwo.
– Tym lepiej – powiedział bardzo cicho Cygan. – Mniejsze niebezpieczeństwo. No, dalej. Zabijcie go teraz.
– W ten sposób nie mogę. To dla mnie wstrętne, a poza tym nie tak trzeba działać dla sprawy.

cw6 Źródło: Ernest Hemingway, Komu bije dzwon, tłum. B. Zieliński, Warszawa 1987, s. 70.
Que va
31
Ćwiczenie 7

Wymień przejawy rodzącej się miłości między Robertem a Marią w poniższym fragmencie powieści.

Ernest Hemingway Komu bije dzwon

Położyła dłoń na jego ręce i zajrzała mu w twarz. Popatrzał na jej smagłe policzki i na oczy, które, odkąd je po raz pierwszy zobaczył, nie były ani przez chwilę tak młode, jak reszta twarzy, natomiast teraz stały się nagle głodne i młode, i spragnione.
– Z wyglądu moglibyście być bratem i siostrą – odezwała się kobieta. – Ale chyba szczęśliwie się składa, że nie jesteście.
– Teraz już wiem, dlaczego tak czułam – powiedziała Maria.
–Teraz to jasne.
Que vaQue vaQue va – rzekł Robert Jordan i pochyliwszy się przesunął dłonią po jej głowie. Przez cały dzień pragnął to zrobić i teraz uczuł, że coś mu nabrzmiewa w gardle. Poruszyła głową pod jego dłonią i uśmiechnęła się do niego, a on poczuł, jak między palcami przemyka mu gęsta, lecz jedwabista szorstkość przystrzyżonych włosów. Potem dłoń osunęła się na szyję i wtedy ją cofnął. – Zróbcie to jeszcze raz – powiedziała dziewczyna. – Przez cały dzień chciałam, żebyście to zrobili”.

cw7 Źródło: Ernest Hemingway, Komu bije dzwon, tłum. B. Zieliński, Warszawa 1987, s. 76.
R1ZOxubZS3DPM
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Na podstawie poznanych fragmentów powieści Komu bije dzwon wymień cztery charakterystyczne cechy prozy Ernesta Hemingwaya.

R1Y525FO380Ay
(Uzupełnij).