Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Kamil Kaliński
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Przyczyny i skutki zróżnicowanego tempa zmian liczby ludności w skali globalnej
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum i technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
VIII. Przemiany struktur demograficznych i społecznych oraz procesy osadnicze: rozmieszczenie i liczba ludności, przemiany demograficzne, migracje, zróżnicowanie narodowościowe, etniczne i religijne, kręgi kulturowe, sieć osadnicza, procesy urbanizacji, rozwój obszarów wiejskich.
Uczeń:
2) analizuje i wyjaśnia zmiany liczby ludności świata oraz przestrzenne zróżnicowanie wielkości wskaźników: urodzeń, zgonów i przyrostu naturalnego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
określa stan i dynamikę tempa zmian liczby ludności świata na przestrzeni lat,
porównuje kontynenty pod względem tempa zmian liczby ludności,
wyjaśnia przyczyny i skutki zróżnicowanego tempa zmian liczby ludności na świecie i na poszczególnych kontynentach.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z e‑materiałem, burza mózgów
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny (lub tablety z dostępem do internetu), zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Forecast of the World Population in 2019 and 2100, by Continent, statista.com (dostęp 5.07.2021).
Roser M., Ritchie H., Ortez‑Ospina E., World Population Growth, Our World In Data (dostęp 5.07.2021).
U.S. and World Population Clock, census.gov (dostęp 5.07.2021).
Wrona J., Geografia ludności świata i Polski, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2009.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne (powitanie, sprawdzenie obecności).
Dialog z uczniami mający na celu usystematyzowanie wiadomości na temat liczby ludności na świecie i na poszczególnych kontynentach.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi jednego z uczniów o przypomnienie, w jaki sposób oblicza się wskaźnik dynamiki. Następnie wyświetla i komentuje wprowadzenie do e‑materiału.
Następnie nauczyciel wyświetla na ekranie fragment grafiki interaktywnej przedstawiający zmiany tempa wzrostu liczby ludności na świecie. Prosi uczniów o wykonanie polecenia nr 1 i 2. Rozpoczyna się klasowa dyskusja na temat odpowiedzi na te polecenia.
Następnie nauczyciel wyświetla fragment Wskaźnik dynamiki zmian liczby ludności z części „Przeczytaj”. Chętni uczniowie analizują i interpretują na forum klasy wykres i tabelę zamieszczone w tej części.
Następnie nauczyciel prosi uczniów, żeby w parach zastanowili się nad przyczynami i skutkami wysokiego i niskiego tempa wzrostu liczby ludności. Po zakończonym zadaniu uczniowie podchodzą do tablicy i zapisują w formie schematu swoje propozycje.
W kolejnym etapie nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Każda z nich ma zadanie przeanalizować i zinterpretować zróżnicowanie tempa zmian liczby ludności na poszczególnych kontynentach (każdej grupie zostaje przydzielony jeden kontynent). Uczniowie, korzystając z tabletów lub komputerów, pracują z grafiką interaktywną i robią w zeszytach notatki na ten temat.
Po upływie określonego przez nauczyciela czasu grupy przedstawiają rezultaty swojej pracy. Następnie nauczyciel inicjuje klasową dyskusję na ten temat.
W następnym etapie lekcji nauczyciel wyświetla na tablicy zadania z bloku „Sprawdź się”. Wskazani uczniowie podchodzą do tablicy i rozwiązują je.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i udzielanie odpowiedzi przez uczniów.
Dodatkowo nauczyciel może w celu podsumowania wyświetlić na ekranie grafikę interaktywną.
Nauczyciel nagradza aktywnych uczniów, ocenia pracę w grupach i przypomina cele zajęć.
Pożegnanie i zaproszenie na kolejną lekcję.
Praca domowa
Korzystając z różnych źródeł informacji geograficznej, uczniowie mają za zadanie stworzyć (na podstawie aktualnych danych) listę 10 państw o największym rocznym procentowym przyroście liczby ludności, a także listę 10 państw o największym rocznym procentowym ubytku ludności. Dodatkowo uczniowie proponują przyczyny i skutki analizowanych zjawisk.
Opcjonalnie można także prosić o zapoznanie się z kolejnym tematem lekcji (w przypadku blended learning).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna może zostać wykorzystana podczas lekcji poświęconej etapom rozwoju demograficznego ludności oraz konsekwencjom eksplozji demograficznej lub regresu demograficznego w wybranych państwach (zakres podstawowy: VIII. 3).