Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Włodzimierz Juśkiewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wpływ działalności lodowców na jeziorność obszarów
Grupa docelowa: uczniowie liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa I
PODSTAWA PROGRAMOWA
Zakres rozszerzony: IV. Dynamika procesów hydrologicznych: ruchy wody morskiej, wody podziemne i źródła, ustroje rzeczne, typy jezior. Uczeń: 5) wyjaśnia powstawanie różnych typów jezior na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
wie, czym jest jeziorność i jak jest ona zróżnicowana na obszarze Polski,
analizuje, jaki wpływ na jeziorność mają zlodowacenia,
zna przyczyny powstania jezior polodowcowych, zna typy jezior, jakie powstają po ustąpieniu lądolodu i dokonuje ich charakterystyki.
Strategie nauczania: asocjacyjna, operacyjna
Metody i techniki nauczania: metoda tekstu przewodniego, dyskusja, debata, burza mózgów, praca z e‑materiałami
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: komputery z dostępem do internetu, zasoby multimedialne zawarte e‑materiale, tablica interaktywna
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat zajęć, zadając pytania: czy wyjeżdżacie na wakacje nad jeziora?, jakiego rodzaju jeziora mieliście okazję widywać?, czy wiecie, jak powstały te jeziora?.
Następnie nauczyciel pyta uczniów, czy wiedzą, czym jest jeziorność. Jak zlodowacenia przyczyniły się do powstania jezior? Jak przebiegał ten proces?
Po przeprowadzeniu dyskusji nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wybranymi przez nauczyciela fragmentami e‑materiału.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o dobranie się w zespoły. Prezentuje na tablicy interaktywnej animację z e‑materiałów. Zwraca uwagę uczniów na najważniejsze aspekty. Prosi, by w grupach wyjaśnili i opisali powstanie wskazanego typu jeziora polodowcowego.
Uczniowie w grupach dyskutują i przygotowują informacje. Wybrane zespoły prezentują przygotowany opis. Po zakończeniu prezentacji klasa komentuje i uzupełnia wiadomości.
W kolejnym etapie zajęć nauczyciel informuje, że animacja przedstawia proces deglacjacji. W formie krótkiego wykładu nauczyciel charakteryzuje jeziora polodowcowe w Polsce.
Faza podsumowująca
Następuje krótka dyskusja podsumowująca treści poruszone podczas lekcji. W razie potrzeby prowadzący wyjaśnia kwestie sporne i problematyczne oraz odpowiada na dodatkowe pytania uczniów. Uczniowie przystępują do indywidualnego rozwiązywania ćwiczeń na końcu e‑zasobu. Zadania, których uczniowie nie zdążą rozwiązać w klasie, można zadać jako pracę domową.
Praca domowa
Wielki Staw i Mały Staw to jeziora tego samego typu genetycznego. Na podstawie mapy oraz własnej wiedzy podaj ich typ genetyczny oraz trzy cechy tych jezior.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Materiał e‑zasobów może posłużyć jako podstawa indywidualnej/zespołowej pracy opisowej zjawiska tworzenia jezior polodowcowych lub jako prezentacja na forum klasy animacji z autorskim komentarzem lektorskim. Animację można wykorzystać na lekcjach z działu V (zakres podstawowy) z zakresu rzeźbotwórczej działalności lodowców.