Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak wyznaczyć moment siły? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 5) rozróżnia wielkości wektorowe i skalarne, wykonuje graficznie działania na wektorach (dodawanie, odejmowanie, rozkładanie na składowe); 7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach; III. Mechaniki bryły sztywnej. Uczeń: 3) stosuje warunki statyki bryły sztywnej; posługuje się pojęciem momentu sił wraz z jednostką. |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.: - kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, - kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, - kompetencje cyfrowe, - kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się. |
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | - wykład informacyjny, |
Formy zajęć: | Praca grupowa |
Środki dydaktyczne: | Komputer z dostępem do Internetu i projektorem multimedialnym, siłomierze |
Materiały pomocnicze: | klucz dynamometryczny, narzędzia (klucze, śruby) |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prezentuje uczniom klucz dynamometryczny. Przedstawia zasadę działania takiego klucza i sposób jego wykorzystania w mechanice. Następnie przypomina definicję momentu siły, prezentując film z niniejszego e‑materiału. Nauczyciel rozdaje uczniom zwykłe klucze i śruby. Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem jest dokręcić śrubę z zadanym momentem siły, który nauczyciel ustawia na kluczu dynamometrycznym. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie przystępują do obliczeń, biorąc pod uwagę dostępne rozmiary kluczy i szacując wartość siły, jaką mogą zadziałać na nie ręką. Następnie dociągają śrubę za pomocą siłomierza (kontrolując jego wskazanie), który przymocowali do klucza w wybranej przez siebie odległości. Po zakończeniu tej czynności nauczyciel wręcza im klucz dynamometryczny do sprawdzenia, czy moment siły, z jakim uważają, że dokręcili śrubę, faktycznie jest taki, jak zaplanowany. | |
Faza podsumowująca: | |
Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o rozwiązanie w podgrupach zadań 3, 5, 6, 8 z niniejszego e‑materiału. Nauczyciel pełni rolę doradcy i kontroluje pracę uczniów. | |
Praca domowa: | |
Zadania 1, 2, 4, 7 z części „Sprawdź się”. Dodatkowo chętnych uczniów nauczyciel prosi o sprawdzenie, jakie są momenty siły w silnikach wybranych przez nich samochodów osobowych i zinterpretowanie tych wartości. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek można zaprezentować pod koniec lekcji jako jej podsumowanie. |