Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ciąg określony rekurencyjnie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa II lub III
Podstawa programowa:
VI. Ciągi. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
2) oblicza początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie, jak w przykładach
3) w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa ciąg liczbowy w sposób rekurencyjny;
oblicza początkowe wyrazy ciągu określonego rekurencyjnie;
zapisuje ciąg określony rekurencyjnie innymi sposobami;
prowadzi proste rozumowania, mające na celu uogólnienie zauważanych zależności.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
skacząca żaba;
mini‑konkurs.
Formy pracy:
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą skaczącej żaby przypominają wiadomości na temat ciągów (pierwsza „żaba” to uczeń siedzący w pierwszej ławce, następna „żaba” to uczeń siedzący w trzeciej ławce, itp. „Żaby” kolejno przedstawiają informacje na temat ciągów – wiadomości nie mogą się powtarzać).
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie metodą burzy mózgów tworzą wspólną definicję rekurencji.
Praca w 5 grupach. Każda z grup analizuje jeden przykład ciągu opisanego w sekcji Przeczytaj, odpowiednio w Przykładzie , , , , .
Zadaniem grupy jest określenie własności danego ciągu i takie przygotowanie wiadomości na jego temat, aby w atrakcyjny sposób zaprezentować go kolegom. Uczniowie mogą korzystać z Internetu, zdobywając np. dodatkowe informacje na temat danego ciągu lub jego twórcy.
Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują swoje dokonania w formie mini–konkursu. Każdy element prezentacji jest punktowany przez odbiorców.
Grupa, która zbierze najwięcej punktów otrzymuje nagrodę (może to być stopień).
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Liderzy grup opowiadają o problemach, dobrych pomysłach i przebiegu pracy swoich grup.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Pojęcie ciągu. Ciąg jako funkcja zmiennej naturalnej
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana na zajęciach wprowadzających określenie rekurencyjne ciągu geometrycznego lub arytmetycznego.