Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Państwo a naród
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
1) przedstawia różne koncepcje narodu (polityczną i etniczno‑kulturową); charakteryzuje czynniki narodotwórcze i sprzyjające zachowaniu tożsamości narodowej.
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
2) charakteryzuje atrybuty państwa jako organizacji politycznej (terytorialność, przymusowość, suwerenność zewnętrzna i wewnętrzna); przedstawia cechy władzy państwowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcia: naród i państwo;
przedstawia koncepcję polityczną i etniczno‑kulturową narodu;
charakteryzuje czynniki narodotwórcze i sprzyjające zachowaniu tożsamości narodowej;
ocenia państwo jako organizację polityczną;
wskazuje główne atrybuty państwa;
analizuje cechy władzy państwowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
mapa myśli;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie w formie burzy mózgów odpowiadają na pytania:
Czym jest naród i co to jest państwo?
Jakie najważniejsze cechy charakteryzują naród, a jakie państwo?
Jak rodzą się narody?
Czy wszystkie narody mają swoje państwa?
2. Odpowiedzi w formie mapy myśli zapisywane są na tablicy przez wybraną osobę.
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
czym jest naród i jakie są koncepcje narodu;
czym są czynniki narodotwórcze;
czym jest państwo;
głównych atrybutów państwa.
2. Zespół klasowy zostaje podzielony na cztery grupy; każda z nich (w ramach burzy mózgów) przygotowuje wskazany przez nauczyciela element zajęć lekcyjnych:
grupa I – przygotowuje argumentację dla tezy, że niezbędnym czynnikiem, aby naród mógł przetrwać (nawet w najcięższych czasach), jest jego kultura;
grupa II – przygotowuje argumentację dla tezy, że każdy naród powinien mieć swoje państwo;
grupa III – przygotowuje charakterystykę suwerenności państwa z podziałem na suwerenność zewnętrzną i wewnętrzną;
grupa IV – przygotowuje charakterystykę zasady przymusowości państwa.
3. Każda grupa prezentuje wyniki swojej pracy; referuje je wyłoniona przez grupę osoba, zapisując najważniejsze informacje na tablicy.
4. W ramach całego zespołu klasowego uczniowie wspólnie dyskutują o tym, który spośród podanych czynników narodotwórczych jest najważniejszy: język, religia czy symbole narodowe (zastosowanie metody burzy mózgów i dyskusji).
5. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
narodu;
państwa.
Faza podsumowująca
1. Indywidualne rozwiązanie gry interaktywnej.
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Émile Durkheim, O podziale pracy społecznej, Warszawa 2020.
Fryderyk Engels, Karol Marks, Manifest Partii Komunistycznej, 1848 r., marxist.org.
Karol Stehlin, Nauka o państwie św. Tomasza z Akwinu a Unia Europejska, 2003 r., piusx.org.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej.