Autorka: Anna Rabiega

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Ratyfikacja umów międzynarodowych w RP

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

4) przedstawia różne procedury przedratyfikacyjne w przypadku ratyfikowanych umów międzynarodowych w Rzeczypospolitej Polskiej; wskazuje zależności między rozporządzeniami a ustawami oraz zarządzeniami a uchwałami (w przypadku aktów prawa miejscowego) w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie ratyfikacji umowy międzynarodowej;

  • charakteryzuje procedurę ratyfikacji umowy międzynarodowej przez RP w zależności od rodzaju umowy;

  • analizuje proces ratyfikacji wybranych umów międzynarodowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza materiałów źródłowych;

  • rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;

  • oś czasu.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Uczniowie dzielą się na dwie grupy i w parach formułują na kartce definicje dwóch pojęć (każda grupa – jedno pojęcie):

  • umowa międzynarodowa;

  • ratyfikacja umowy międzynarodowej.

Po upływie wyznaczonego czasu pary opracowujące wybrane pojęcie łączą się w czwórki, negocjują wspólną definicję na podstawie tych sformułowanych i zapisują ją. Następnie łączą się z inną czwórką i proces powtarza się, aż wszyscy uczniowie, którzy pracowali nad tym samym pojęciem, ustalą wspólną jego definicję. Wówczas chętni/wybrani uczniowie odczytują ją i wyjaśniają grupie, która przedstawiała drugie ze wskazanych pojęć.

2. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z animacją, następnie dzielą się na trzy grupy. Zadaniem każdej z grup jest prześledzenie i przeanalizowanie procedury ratyfikacyjnej jednej z umów międzynarodowych (osi czasu):

  • Traktat ateński – art. 90 Konstytucji RP (klauzula integracyjna);

  • Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie współpracy w zakresie bezpieczeństwa granic i imigracji – art. 89 ust. 1 Konstytucji RP (duża ratyfikacja);

  • Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o wzajemnej ochronie informacji niejawnych – art. 89 ust. 2 Konstytucji RP (mała ratyfikacja).

Po upływie wyznaczonego czasu, reprezentanci grup przedstawiają pozostałym uczniom klasy rezultaty swojej pracy.

2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 4, 6 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje propozycje rozwiązań. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują ich poprawność.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają ćwiczenia interaktywne 1–3, 5, 7 z sekcji „Sprawdź się”. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia rozwiązania ćwiczeń.

Praca domowa:

Poszukaj informacji na temat dowolnej umowy międzynarodowej, której stroną została w ostatnim dziesięcioleciu Polska, i stwórz oś czasu przedstawiającą procedurę ratyfikowania tej umowy.

Materiały pomocnicze:

Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.

Borski Maciej, Miejsce umów międzynarodowych w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej, „Roczniki Administracji i Prawa” 14/2, 2014.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może zostać wykorzystana jako inspiracja do stworzenia przez uczniów prezentacji na temat ratyfikacji umów międzynarodowych.