Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Ratyfikacja umów międzynarodowych w RP
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
4) przedstawia różne procedury przedratyfikacyjne w przypadku ratyfikowanych umów międzynarodowych w Rzeczypospolitej Polskiej; wskazuje zależności między rozporządzeniami a ustawami oraz zarządzeniami a uchwałami (w przypadku aktów prawa miejscowego) w Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie ratyfikacji umowy międzynarodowej;
charakteryzuje procedurę ratyfikacji umowy międzynarodowej przez RP w zależności od rodzaju umowy;
analizuje proces ratyfikacji wybranych umów międzynarodowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza materiałów źródłowych;
rozwiązywanie ćwiczeń interaktywnych;
oś czasu.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie dzielą się na dwie grupy i w parach formułują na kartce definicje dwóch pojęć (każda grupa – jedno pojęcie):
umowa międzynarodowa;
ratyfikacja umowy międzynarodowej.
Po upływie wyznaczonego czasu pary opracowujące wybrane pojęcie łączą się w czwórki, negocjują wspólną definicję na podstawie tych sformułowanych i zapisują ją. Następnie łączą się z inną czwórką i proces powtarza się, aż wszyscy uczniowie, którzy pracowali nad tym samym pojęciem, ustalą wspólną jego definicję. Wówczas chętni/wybrani uczniowie odczytują ją i wyjaśniają grupie, która przedstawiała drugie ze wskazanych pojęć.
2. Nauczyciel przedstawia temat i cele zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z animacją, następnie dzielą się na trzy grupy. Zadaniem każdej z grup jest prześledzenie i przeanalizowanie procedury ratyfikacyjnej jednej z umów międzynarodowych (osi czasu):
Traktat ateński – art. 90 Konstytucji RP (klauzula integracyjna);
Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie współpracy w zakresie bezpieczeństwa granic i imigracji – art. 89 ust. 1 Konstytucji RP (duża ratyfikacja);
Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Gabinetem Ministrów Ukrainy o wzajemnej ochronie informacji niejawnych – art. 89 ust. 2 Konstytucji RP (mała ratyfikacja).
Po upływie wyznaczonego czasu, reprezentanci grup przedstawiają pozostałym uczniom klasy rezultaty swojej pracy.
2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia interaktywne 4, 6 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje propozycje rozwiązań. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują ich poprawność.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie samodzielnie rozwiązują i sprawdzają ćwiczenia interaktywne 1–3, 5, 7 z sekcji „Sprawdź się”. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia rozwiązania ćwiczeń.
Praca domowa:
Poszukaj informacji na temat dowolnej umowy międzynarodowej, której stroną została w ostatnim dziesięcioleciu Polska, i stwórz oś czasu przedstawiającą procedurę ratyfikowania tej umowy.
Materiały pomocnicze:
Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Borski Maciej, Miejsce umów międzynarodowych w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej, „Roczniki Administracji i Prawa” 14/2, 2014.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może zostać wykorzystana jako inspiracja do stworzenia przez uczniów prezentacji na temat ratyfikacji umów międzynarodowych.