Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Czy można pisać poezję po Oświęcimiu? O Ocalonym Tadeusza Różewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
analizuje i interpretuje wiersz Tadeusza Różewicza Ocalony;
omawia charakter poezji po II wojnie światowej;
wyjaśnia, jakie etyczne zadania artysty wyrażane są za pomocą słowa i obrazu;
redaguje opinię na temat tego, czy wiersz Ocalony niesie nadzieję na odbudowę wartości.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie czytają przed lekcją wiersz Tadeusza Różewicza Ocalony i przygotowują kontekst biograficzny, który pomoże w analizie wiersza.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał „Czy można pisać poezję po Oświęcimiu? O Ocalonym Tadeusza Różewicza”.
Wyświetla na tablicy cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie zapoznają się z tekstem w sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie informacji zawartych w tych sekcjach.
Faza realizacyjna:
Zasadnicza część zajęć odbywa się w formie burzy mózgów. Nauczyciel prowadzi dyskusję, zadaje pytania, komentuje odpowiedzi uczniów oraz włącza się do rozmowy. Celem wymiany zdań jest zrozumienie, czy po II wojnie światowej nadal udawało się tworzyć poezję. Dobór pytań dostosowywany jest do dynamiki dyskusji. Mogą wśród nich znaleźć się następujące:
• Jaka tematyka pojawia się w utworach Tadeusza Różewicza?
• Jakie mogą być etyczne zadania artystów?
• Jaki charakter miała poezja po II wojnie światowej?Po zakończeniu pracy metodą burzy mózgów nauczyciel pokazuje galerię z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Uczniowie zastanawiają się nad etycznymi zadaniami artysty wyrażanymi za pomocą słowa i obrazu.
Nauczyciel przechodzi do sekcji „Sprawdź się”. Dzieli uczniów na 3 grupy (lub więcej, w zależności od czasu, który pozostał na pracę z ćwiczeniami). Przydziela uczniom zadania i wyznacza czas na ich realizację. Po zakończeniu pracy weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi o przypomnienie, czym różni się fakt od opinii.
Fakt to coś, co miało miejsce w rzeczywistości; zdarzenie lub stan rzeczy, na które nie mamy wpływu.
Opinia, to czyjeś zdanie o kimś lub o czymś; sąd; osąd; zdanie; pogląd.
Następnie poleca zredagowanie opinii na temat tego, czy wiersz Ocalony niesie nadzieję na odbudowę wartości.
Praca domowa:
Wskaż utwór muzyczny, który - twoim zdaniem - mógłby stanowić tło wiersza Ocalony. Uargumentuj swój wybór.
Materiały pomocnicze:
https://vod.tvp.pl/video/poezja‑na‑kazdy‑czas,ocalony‑tadeusz‑rozewicz,47913398
Kazimierz Wyka, Różewicz parokrotnie, Warszawa 1977.
Wskazówki metodyczne
Galerię zdjęć nauczyciel może wykorzystać w rozmowie z uczniami na temat związków literatury i malarstwa.