Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Tadeusz Rożewicz Ocalony

Mam dwadzieścia cztery lata
ocalałem 
prowadzony na rzeź. 

To są nazwy puste i jednoznaczne: 
człowiek i zwierzę 
miłość i nienawiść 
wróg i przyjaciel 
ciemność i światło. 

Człowieka tak się zabija jak zwierzę 
widziałem: 
furgony porąbanych ludzi
którzy nie zostaną zbawieni. 

Pojęcia są tylko wyrazami: 
cnota i występek 
prawda i kłamstwo 
piękno i brzydota 
męstwo i tchórzostwo.

Jednako waży cnota i występek 
widziałem: 
człowieka który był jeden 
występny i cnotliwy. 

Szukam nauczyciela i mistrza 
niech przywróci mi wzrok słuch i mowę 
niech jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia
niech oddzieli światło od ciemności. 

Mam dwadzieścia cztery lata 
ocalałem 
prowadzony na rzeź.

ocalony Źródło: Tadeusz Rożewicz, Ocalony, [w:] Tadeusz Różewicz, Utwory zebrane, t. VII, oprac. Jan Stolarczyk, Wroclaw 2005, s. 21–22.
11
Ćwiczenie 1

Kim jest podmiot liryczny? Napisz jego krótką biografię symboliczną.

RgdJMUrMzU14U
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
111
Ćwiczenie 2

Uzupełnij mapę myśli informacjami dotyczącymi tematyki każdej strofy wiersza.

RAboK8dCL0Ihp
R1TFhrg0r0ZTD
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, dlaczego niektóre słowa utraciły swoje znaczenie, np. między rzeczownikiem „wróg” a „przyjaciel” nie ma różnicy. Co na tym tle znaczy słowo „ocalony”?

RJXjG7WQn5wnD
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4
Opisz, dlaczego poeta zestawia obok siebie nazwy puste i nazwy jednoznaczne, łącząc je spójnikiem „i”.
Opisz, dlaczego poeta zestawia obok siebie nazwy puste i nazwy jednoznaczne, łącząc je spójnikiem „i”.

Jak sądzisz, dlaczego poeta zestawia obok siebie nazwy puste i nazwy jednoznaczne, łącząc je spójnikiem „i”?

RGaB1iumVjCHc
Wykonaj ćwiczenie zgodnie z poleceniem.
21
Ćwiczenie 5

Określ typ wiersza, jaki reprezentuje Ocalony.

R1UfwlEXA9zEx
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Zinterpretuj, co może wyrażać zastosowany przez Różewicza typ wiersza.

R14Pzc9lDmEeT
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Wypisz z tekstu rzeczowniki, które zostały ze sobą zestawione na zasadzie opozycji. Określ, jakiej kategorii zjawisk dotyczą.

RsRYV1srMutcB
Rzeczownik (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). Kategoria zjawiska (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Zredaguj opinię na temat tego, czy wiersz Ocalony niesie nadzieję na odbudowę wartości.

R1GZ67QLSK1mN
(Uzupełnij).
R118RyJxkG0Z63
Ćwiczenie 9
Wybierz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Podmiot liryczny opisuje świat po II wojnie światowej., 2. Różewicz nawiązuje do Księgi Rodzaju., 3. Różewicz nie nawiązuje do Ewangelii., 4. Podmiot liryczny całkowicie traci nadzieję na odbudowanie świata wartości., 5. W wierszu napisano o spustoszeniu moralnym, jakie przyniosła wojna., 6. Optymistyczny tytuł wiersza współgra z treścią., 7. Utwór jest wierszem wolnym., 8. Głównym tematem wiersza są wartości i pytanie o ich dewaluację.
Praca domowa

Wskaż utwór muzyczny, który - twoim zdaniem - mógłby stanowić tło wiersza Ocalony. Uargumentuj swój wybór.

Podaj utwór muzyczny lub dzieło plastyczne, które - twoim zdaniem - mogłyby stanowić tło wiersza Ocalony. Uargumentuj swój wybór.