Autor: Dawid Tarczyński

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Założenia i uwarunkowania narodowej polityki bezpieczeństwa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

17) charakteryzuje politykę bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej (cele w zakresie bezpieczeństwa, potencjał strategiczny, środowisko bezpieczeństwa, koncepcja działań i przygotowań strategicznych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • charakteryzuje cele w zakresie bezpieczeństwa Polski;

  • analizuje narodowy potencjał strategiczny;

  • porównuje elementy środowiska bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej;

  • klasyfikuje koncepcje działań i przygotowań strategicznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat: Czy można doprowadzić do sytuacji, w której bezpieczeństwo Polski będzie trwale zagwarantowane; jeśli nie – to dlaczego, jeśli tak – to jakie warunki muszą być spełnione?

2. Odpowiedzi uczniów są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę, a niektóre z nich posłużą do wykonania notatki z lekcji.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

2. Uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:

  • I grupa – wskazuje, jakie działania podejmowane w obszarze dyplomacji zwiększają bezpieczeństwo Polski;

  • II grupa – wyjaśnia, jakie działania podejmowane w obszarze wymiaru sprawiedliwości zwiększają bezpieczeństwo Polski;

  • III grupa – wymienia, jakie działania podejmowane w obszarze funkcjonowania mediów zwiększają bezpieczeństwo Polski;

  • IV grupa – wskazuje, jakie działania podejmowane w obszarze funkcjonowania jednostek naukowych zwiększają bezpieczeństwo Polski.

Po wyznaczonym czasie reprezentanci zespołów przedstawiają rezultaty pracy na forum. Pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.

3. Omówienie przez nauczyciela:

  • celów w zakresie bezpieczeństwa Polski;

  • narodowego potencjału strategicznego;

  • elementów środowiska bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej;

  • koncepcji działań i przygotowań strategicznych.

4. Wirtualny spacer. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dyskutują i przedstawiają swoją argumentację na temat warunków, jakie muszą zostać spełnione, żeby istnienie takich jednostek jak 23. Baza Lotnictwa Taktycznego wpływało na bezpieczeństwo kraju.

5. Praca z audiobookiem. Po wysłuchaniu materiału uczniowie indywidualnie wykonują dołączone ćwiczenia. Wspólne omówienie odpowiedzi.

Faza podsumowująca

1. Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).

Praca domowa:

Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–4).

Materiały pomocnicze:

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 4 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.

Traktat północnoatlantycki, nato.int.

AF, Polska przyjęta do Rady Bezpieczeństwa ONZ. Co to oznacza?newsweek.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o założeniach i uwarunkowaniach narodowej polityki bezpieczeństwa.