Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Założenia i uwarunkowania narodowej polityki bezpieczeństwa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
17) charakteryzuje politykę bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej (cele w zakresie bezpieczeństwa, potencjał strategiczny, środowisko bezpieczeństwa, koncepcja działań i przygotowań strategicznych).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje cele w zakresie bezpieczeństwa Polski;
analizuje narodowy potencjał strategiczny;
porównuje elementy środowiska bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej;
klasyfikuje koncepcje działań i przygotowań strategicznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przeprowadzenie w zespole klasowym burzy mózgów na temat: Czy można doprowadzić do sytuacji, w której bezpieczeństwo Polski będzie trwale zagwarantowane; jeśli nie – to dlaczego, jeśli tak – to jakie warunki muszą być spełnione?
2. Odpowiedzi uczniów są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę, a niektóre z nich posłużą do wykonania notatki z lekcji.
Faza realizacyjna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy, z których każda wykonuje inne polecenie:
I grupa – wskazuje, jakie działania podejmowane w obszarze dyplomacji zwiększają bezpieczeństwo Polski;
II grupa – wyjaśnia, jakie działania podejmowane w obszarze wymiaru sprawiedliwości zwiększają bezpieczeństwo Polski;
III grupa – wymienia, jakie działania podejmowane w obszarze funkcjonowania mediów zwiększają bezpieczeństwo Polski;
IV grupa – wskazuje, jakie działania podejmowane w obszarze funkcjonowania jednostek naukowych zwiększają bezpieczeństwo Polski.
Po wyznaczonym czasie reprezentanci zespołów przedstawiają rezultaty pracy na forum. Pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.
3. Omówienie przez nauczyciela:
celów w zakresie bezpieczeństwa Polski;
narodowego potencjału strategicznego;
elementów środowiska bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej;
koncepcji działań i przygotowań strategicznych.
4. Wirtualny spacer. Po zapoznaniu się z materiałem uczniowie dyskutują i przedstawiają swoją argumentację na temat warunków, jakie muszą zostać spełnione, żeby istnienie takich jednostek jak 23. Baza Lotnictwa Taktycznego wpływało na bezpieczeństwo kraju.
5. Praca z audiobookiem. Po wysłuchaniu materiału uczniowie indywidualnie wykonują dołączone ćwiczenia. Wspólne omówienie odpowiedzi.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (5–8).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–4).
Materiały pomocnicze:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 4 kwietnia 1997 r., sejm.gov.pl.
Traktat północnoatlantycki, nato.int.
AF, Polska przyjęta do Rady Bezpieczeństwa ONZ. Co to oznacza?, newsweek.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może być wykorzystany do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o założeniach i uwarunkowaniach narodowej polityki bezpieczeństwa.