Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Konflikty społeczne – przyczyny i skutki
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
7) przedstawia podstawowe metody rozwiązywania konfliktów (mediacja, negocjacje, arbitraż) oraz zalety i wady wskazanych rozwiązań.
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
10) wyjaśnia mechanizm konfliktów międzygrupowych, w tym ich eskalacji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje, czym jest konflikt społeczny;
analizuje przyczyny konfliktu na wybranym przykładzie;
ocenia skutki konfliktu na wybranym przykładzie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
studium przypadku;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń intraktywnych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Praca w grupach metodą burzy mózgów. Uczniowie na tablicy wypisują swoje skojarzenia z pojęciem „konflikt społeczny”. Następnie dzielą się na kilkuosobowe grupy i na podstawie skojarzeń ustalają definicję pojęcia. Zespoły przedstawiają swoje definicje i na drodze głosowania wspólnie wybierają najlepszą. Na koniec porównują stworzoną przez siebie formułę z definicją ze słownika i ustalają podobieństwa i różnice.
Faza realizacyjna
1. Podział zespołu klasowego na sześć grup. Każda z nich opracowuje wskazane różnice, które prowadzą do konfliktów społecznych: kulturowe, wartości, religijne, pokoleniowe, małżeńskie i rodzinne, ekonomiczne. Korzystając z dostępnych źródeł, uczniowie szukają konkretnych przykładów. Reprezentanci grup przedstawiają rezultaty pracy na forum.
2. Praca ze schematami. Zadaniem grup jest przeanalizowanie jednego z przykładów konfliktów, które przedstawiały we wcześniejszym wystąpieniu. Na podstawie schematów uczniowie wskazują negatywne i pozytywne skutki wybranego problemu. Po wyznaczonym czasie następuje omówienie na forum.
3. Zmiana grup. Każdy zespół zapoznaje się z przypadkiem konfliktu (materiały pomocnicze) i odpowiada na załączone pytania. Następnie wybrane osoby przedstawiają wyniki pracy poszczególnych grup, ze szczególnym naciskiem na skutki nierozwiązania tego konfliktu.
4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi.
5. Na przykładzie studium przypadku oraz ćwiczeń następuje dyskusja na temat skutków różnych konfliktów. Należy podzielić rozmowę na dwie części: skutki konfliktów rozwiązanych i konfliktów trwających, nierozwiązanych. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie uzupełniają zdanie: „Konflikt jest jak…, ponieważ…”.
2. Nauczyciel ocenia pracę grup i przekazuje informację zwrotną.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Neal Shusterman, Podzieleni, tłum. Łukasz Dunajski, t. 1, Słupsk 2012.
Zbigniew Wojtasiński, Konflikt w pracy? Te narzędzia psyhologiczne pomogą, focus.pl.
Maria Janas, Przyczyny konfliktu w Syrii, „Znak”, 06/2012, nr 685.
Agnieszka Stępniak‑Łuczywek, Przyczyny konfliktów między rodzicami a dorastającą młodzieżą, szkola.garbow.pl.
Atak personalny, antymanipulator.warecki.pl.
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Schematy mogą posłużyć uczniom jako inspiracja do przygotowania scen dramowych dotyczących wybranych konfliktów.