Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Określanie współrzędnych za pomocą odbiornika GPS
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa:
I. Źródła informacji geograficznej, technologie geoinformacyjne oraz metody prezentacji danych przestrzennych: obserwacje, pomiary, mapy, fotografie, zdjęcia satelitarne, dane liczbowe oraz graficzna i kartograficzna ich prezentacja.
Uczeń: 7) określa współrzędne geograficzne za pomocą odbiornika GPS.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
zna podstawowe zasady działania odbiornika GPS,
wie, jakie są możliwe źródła błędów przy korzystaniu z systemu GPS,
określa współrzędne za pomocą odbiornika GPS.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, praca z komputerem/smartfonem/odbiornikiem GPS
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca na forum klasy
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, smartfony lub odbiorniki GPS, e‑materiał, podręcznik, atlas geograficzny, ścienna mapa fizyczna świata
Materiały pomocnicze: aplikacje nawigacyjne (np. Google Maps)
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – można zacząć od określania położenia na mapie (współrzędne geograficzne konkretnych miejsc – atlas geograficzny lub mapa fizyczna świata), następnie zapytać uczniów, jak ustalić współrzędne małego obiektu np. własnego domu.
Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie wprowadzenia do e‑materiału i wyjaśnienie skrótu GPS.
Pogadanka z wykorzystaniem e‑materiału – zasada działania odbiornika GPS (Jak działa GPS?), uwzględnienie źródeł błędu systemu GPS.
Nauczyciel dzieli klasę na grupy – każda grupa ma za zadanie znaleźć w internecie jedną aplikację nawigacyjną (wykorzystującą GPS) oraz otwarcie w nich wybranej, konkretnej mapy (może to być pobrana z Google Maps mapa drogowa lub mapa turystyczna z zaznaczonymi szlakami turystycznymi, obiektami turystycznymi, ścieżkami itp.).
Grupy prezentują wybrane aplikacje i mapy – dyskusja na forum klasy nad możliwościami wykorzystania GPS.
Na podstawie wybranej aplikacji nauczyciel prosi o określenie współrzędnych geograficznych wybranych miejsc na mapach wyszukanych przez uczniów (jeżeli w szkole są odbiorniki GPS, uczniowie korzystają z nich, jeżeli nie – to np. ze smartfonów).
Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z grafiką interaktywną i wykonanie tam zawartego polecenia.
Faza podsumowująca
Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w miarę potrzeby pomaga uczniom, wyjaśniając wątpliwości.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – co było łatwe, trudne, co ich zainteresowało, gdzie mogą wykorzystać zdobyte umiejętności.
Praca domowa
Korzystając z aplikacji nawigacyjnych, określ współrzędne geograficzne swojego domu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę można wykorzystać w toku lekcji z zakresu rozszerzonego dotyczącej wykorzystania odbiornika GPS do dokumentacji prowadzonych obserwacji (I. 4).