Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Kościoły i związki wyznaniowe w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
II. Społeczeństwo obywatelskie.
Uczeń:
3) przedstawia funkcjonujące w Rzeczypospolitej Polskiej kościoły i inne związki wyznaniowe.
Zakres rozszerzony
IX. Sprawowanie władzy w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
15) przedstawia modele relacji państwo – kościół i stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z Kościołem katolickim (na podstawie przepisów konkordatu) oraz wybranym związkiem wyznaniowym (na podstawie ustawy).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje działające w Polsce kościoły i związki wyznaniowe;
analizuje stosunki państwa z Kościołem katolickim w Polsce na przykładzie przepisów konkordatu z 1993 r.;
analizuje stosunki RP z wybranym związkiem wyznaniowym;
prezentuje modele relacji państwo – kościół we współczesnym świecie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
wykład nauczający;
dyskusja;
analiza tekstów źródłowych.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Przed zajęciami uczniowie zostali poproszeni o przypomnienie sobie, czym jest religia i jaką pełni funkcję w społeczeństwie i państwie.
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Wyznaczona osoba referuje informacje na temat religii i jej funkcji społecznych. Są one zapisywane na tablicy w formie notatki z zajęć lekcyjnych.
3. Uczniowie w parach analizują podstawowe formy organizacyjne religii: kościoły i związki wyznaniowe i wskazują podstawy prawne ich funkcjonowania. Ochotnicy przedstawiają swoje spostrzeżenia na forum klasy.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel wyjaśnia zespołowi klasowemu, że polskie tradycje religijne były od czasów Rzeczypospolitej szlacheckiej wielowyznaniowe i oparte na zasadzie tolerancji religijnej – przykład konfederacji warszawskiej z 1573 r.
2. Burza mózgów na temat roli tolerancji religijnej dla stabilności państwa. Uczniowie dyskutują i zapisują swoje propozycje. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i ustalenie wniosków.
3. Podział klasy na grupy. Każda z nich opracowuje jedno z zagadnień:
Grupa 1 – Analiza sytuacji w wielonarodowościowej i wielowyznaniowej II Rzeczypospolitej; wskazanie największych grup wyznaniowych oraz tych, które miały uznanie prawne.
Grupa 2 – Wskazanie zmian wywołanych II wojną światową w kwestii religii.
Grupa 3 – Analiza związków wyznaniowych funkcjonujących po zakończeniu II wojny światowej.
Grupa 4 – Analiza sytuacji wyznaniowej w III Rzeczypospolitej Polskiej z uwzględnieniem obecnie obowiązujących uregulowań prawnych dotyczących funkcjonowania kościołów i związków wyznaniowych.
4. Reprezentanci grup przedstawiają efekty pracy.
5. Uczniowie wspólnie analizują założenia konkordatu między Rzeczpospolitą Polską i Stolicą Apostolską podpisanego 28 lipca 1993 r. oraz stosunki państwo – Świadkowie Jehowy w Polsce.
6. Praca z mapą interaktywną. Uczniowie analizują zawarte w niej informacje, a następnie indywidualnie wykonują zadania. Chętne/wybrane osoby przedstawiają swoje rozwiązania.
Faza podsumowująca
1. Podsumowanie wiadomości na temat stosunków państwo – kościół w RP. Zwrócenie uwagi na zachodzące zmiany w relacjach państwo – kościół i związki wyznaniowe.
2. Wykonanie przez uczniów ćwiczeń 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonanie pozostałych ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej Polskiej 2019, Warszawa 2019.
Bartłomiej Ceglarski, Jak zarejestrować kościół/związek wyznaniowy w 2018 r.?, infor.pl.
Marcin Przyciszewski, Relacje państwo Kościół – model polski, ekai.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Materiał może zostać wykorzystany do przygotowania zadania domowego o relacjach państwo – związki wyznaniowe na świecie lub do lekcji powtórzeniowej.