Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Wybrane przykłady realizacji wolności i praw człowieka w Polsce
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Prawa człowieka i ich ochrona.
Uczeń:
1) wymienia „zasady ogólne” i katalog praw człowieka zapisane w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie praw i wolności obywatelskich;
charakteryzuje różne instytucje chroniące i promujące prawa i wolności obywatelskie;
uzasadnia wybór ważnych dla siebie praw i wolności, wskazuje na przyczyny ich hierarchicznego ułożenia;
odróżnia prawa od wolności.
Strategie nauczania:
konektywizm;
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
puzzle;
praca z tekstem źródłowym;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie definiują i podają przykłady praw i wolności obywatelskich (burza mózgów) oraz zapisują je na tablicy. Po krótkiej dyskusji ich zadaniem jest przedstawienie hierarchii znaczenia tych praw lub uzasadnienie ich niehierarchicznego charakteru.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Podział na cztery grupy. Każda z nich dostaje za zadanie przeanalizowanie aktów prawnych dotyczących innego obszaru aktywności obywatelskiej.
2. Praca metodą puzzli. Następuje zmiana składu grup, tak aby w każdym nowym zespole znalazła się osoba z każdej z pierwotnych grup. Uczniowie dzielą się pozyskaną wiedzą i porównują ją z aktami prawnymi, dotyczącymi poszczególnych obszarów wolności i praw obywatelskich.
3. Uczniowie proszeni są o wyrażenie swojego zdania na temat znaczenia poszczególnych organizacji dla realizacji wolności i praw obywatelskich oraz określenia, które z nich są dla nich najważniejsze.
4. Po krótkiej dyskusji porównują jej rezultaty z zapisanymi na tablicy wolnościami i prawami. Jeśli zrobili to hierarchicznie, oceniają, czy zmieniłaby coś w tej hierarchii.
Faza podsumowująca
1. Podział na grupy. Każdy zespół na czas rozwiązuje quiz na temat na temat realizacji wolności i praw człowieka w Polsce. Zwycięzcy mogą być nagrodzeni oceną za aktywność.
2. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem quizu oraz ocena pracy w grupach.
Praca domowa:
Uczniowie proszeni są o napisanie statutu stowarzyszenia.
Materiały pomocnicze:
Ustawa o stowarzyszeniach, sejm.gov.pl.
Ustawa o związkach zawodowych, sejm.gov.pl.
Ustawa o kościołach i związkach wyznaniowych, sejm.gov.pl.
Ustawa o samorządach zawodowych, sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Quiz można wykorzystać do przygotowania przez uczniów pytań do kartkówki na temat instytucji zajmujących się wolnościami prawami obywatelskimi.