Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Komunikacja interpersonalna
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
8) przedstawia różnorodne formy komunikowania się; wykazuje znaczenie komunikacji niewerbalnej w porozumiewaniu się;
9) wyjaśnia zasady zachowań asertywnych; podaje przykłady stosowania zwrotów asertywnych i przedstawia wynikające z tego korzyści.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie komunikacji interpersonalnej;
omawia zasady komunikacji interpersonalnej;
ocenia, skąd biorą się trudności w przestrzeganiu zasad skutecznej komunikacji interpersonalnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli;
metoda kuli śnieżnej;
rozmowa nauczająca;
drama.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Wprowadzenie uczniów w temat lekcji: „Komunikacja interpersonalna” i omówienie celów zajęć.
2. Uczniowie indywidualnie przygotowują mapy myśli związane z tematem. Wybrana lub chętna osoba zapisuje propozycje na tablicy. Pozostali uczniowie uzupełniają mapę swoimi pomysłami.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie w parach definiują pojęcie komunikacji interpersonalnej. Następnie łączą się w czwórki ósemki dalej pracujące nad definicją. Na koniec wspólnie wybierają najlepszą.
2. Uczniowie zapoznają się w parach z treścią multimedium. Następnie wybierają dwie omówione w schemacie interaktywnym zasady, które ich zdaniem są najważniejsze w komunikacji interpersonalnej. Zasady te przedstawiają na forum klasy wraz z uzasadnieniem wyboru.
3. Uczniowie zapoznają się w małych grupach z treścią multimedium. Następnie każda z grup przygotowuje krótką scenkę z uwzględnieniem podanych zasad komunikacji. Motywem przewodnim scenki są relacje rówieśnicze. Scenkę grupy przedstawiają na forum i wspólnie krótko omawiają. Zwracają przy tym uwagę na to, które zasady Virginii Satir zostały zaakcentowane.
4. Uczniowie przechodzą do krótkiej dyskusji: czy omówione zasady komunikacji interpersonalnej młodzież jest w stanie stosować w życiu codziennym? Wnioski z dyskusji zapisują w ćwiczeniu 2 do multimedium.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia od 6 do 8.
2. Chętne/wybrane osoby dokonują podsumowania zajęć ze swojego punktu widzenia.
Praca domowa:
1. Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne. Przygotowują uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
2. Zaproponuj inne materiały źródłowe do wybranego ćwiczenia.
Materiały pomocnicze:
Morreale Sherwyn, Komunikacja między ludźmi, Warszawa 2015.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Schemat interaktywny” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.